Elevers syn på hållbar utveckling: En kvalitativ studie av elevers hållbarhetsmedvetenhet inom alla dimensioner av hållbar utveckling
Bergman, Lina; Nylund, Anna (2017)
Bergman, Lina
Nylund, Anna
Åbo Akademi
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708118085
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708118085
Tiivistelmä
Diskussioner om och intresset för temat hållbarhet får allt större synlighet i samhället. Det finns ett pågående världsomfattande integreringsarbete av hållbar utveckling inom utbildningens alla stadier. Hållbar utveckling ska sammanlänka naturen och dess ekologiska system med mänsklig verksamhet, sociokulturella och ekonomiska aktiviteter. Elever behöver djupare förståelse av orsaker och samband för att ha förmåga att handla på ett hållbart sätt och korrigera eventuella missuppfattningar. Därmed har utbildningen en viktig roll för att främja hållbar livsstil. Hållbar utveckling bör inkluderas i undervisning och skolans vardag. I de finländska läroplanerna framhålls att barn och unga ska lära sig att värna om jorden som livsmiljö och få förståelse av hållbar utveckling. Det rekommenderas att undervisning ska ske via ett integrerat arbetssätt som genomsyrar alla ämnen och hela skolans verksamhet. Inom skolan kan man arbeta med hållbarhet exempelvis genom färdigt utarbetade miljöprogram såsom Grön Flagg. Lärande för hållbar utveckling sätter ett perspektiv på lärande där både affektiva och kognitiva aspekter inkluderas. Målet är att utveckla förmåga och egenmakt hos elever så att de kan bli delaktiga, demokratiska och engagerade samhällsmedborgare. Fokus läggs även på elevens värderingar och förståelse av den komplexa balansen mellan olika behov inom hållbar utveckling.
Syftet med denna avhandling är att undersöka elevers syn på hållbar utveckling. En förståelse av elevers syn på hållbar utveckling beskrivs genom att undersöka elevers hållbarhetsmedvetenhet, bestående av elevers kunnande, attityder och beteende inom alla dimensioner av hållbar utveckling. Vi jämför även hållbarhetsmedvetenheten hos elever i Grön Flagg-skolor med elever i vanliga skolor. Avhandlingen är en kvalitativ studie och uppbyggd kring följande forskningsfrågor:
1. Hurdan hållbarhetsmedvetenhet har elever inom alla tre dimensioner av hållbar utveckling?
2. Hurdan hållbarhetsmedvetenhet har elever i skolor som använder Grön Flagg-programmet jämfört med elever i skolor som inte använder detta miljöprogram?
Intervju används som datainsamlingsmetod för den empiriska undersökningen och 16 elever i årskurs 6 i finlandssvenska skolor fungerar som respondenter. Innehållsanalys med drag av meningskoncentrering används som analysmetod där respondenters utsagor analyseras och tolkas utgående från forskningsfrågorna. Resultaten visar att elever saknar helhetstänkande och förmåga att se samband inom flera områden i hållbar utveckling. I denna undersökning har eleverna i Grön Flagg- skolor något högre självrapporterad handlingskompetens inom den ekologiska dimensionen. Resultatet indikerar att hållbar utveckling borde lyftas fram tydligare i skolvardagen så att alla elever får en hållbarhetsmedvetenhet där de kan se samband mellan olika dimensioner av hållbar utveckling.
Syftet med denna avhandling är att undersöka elevers syn på hållbar utveckling. En förståelse av elevers syn på hållbar utveckling beskrivs genom att undersöka elevers hållbarhetsmedvetenhet, bestående av elevers kunnande, attityder och beteende inom alla dimensioner av hållbar utveckling. Vi jämför även hållbarhetsmedvetenheten hos elever i Grön Flagg-skolor med elever i vanliga skolor. Avhandlingen är en kvalitativ studie och uppbyggd kring följande forskningsfrågor:
1. Hurdan hållbarhetsmedvetenhet har elever inom alla tre dimensioner av hållbar utveckling?
2. Hurdan hållbarhetsmedvetenhet har elever i skolor som använder Grön Flagg-programmet jämfört med elever i skolor som inte använder detta miljöprogram?
Intervju används som datainsamlingsmetod för den empiriska undersökningen och 16 elever i årskurs 6 i finlandssvenska skolor fungerar som respondenter. Innehållsanalys med drag av meningskoncentrering används som analysmetod där respondenters utsagor analyseras och tolkas utgående från forskningsfrågorna. Resultaten visar att elever saknar helhetstänkande och förmåga att se samband inom flera områden i hållbar utveckling. I denna undersökning har eleverna i Grön Flagg- skolor något högre självrapporterad handlingskompetens inom den ekologiska dimensionen. Resultatet indikerar att hållbar utveckling borde lyftas fram tydligare i skolvardagen så att alla elever får en hållbarhetsmedvetenhet där de kan se samband mellan olika dimensioner av hållbar utveckling.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]