Johtamisen vaihtoteorian esiintyvyys ja tarpeet parven toiminnassa
Ahonen, Arttu (2017)
Ahonen, Arttu
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotatieteiden maisterikurssi 6
2017
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708108068
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708108068
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko hävittäjäparven toiminnassa havaittavissa viitteitä johtamisen vaihtoteoriasta. Johtamisen vaihtoteorian mukainen johtamistoiminta perustuu johtajan ja alaisen väliseen vuorovaikutukselliseen suhteeseen ja sen muodostamiseen. Tulosta lähdettiin selvittämään vastaamalla tutkimuksen pääkysymykseen: Millä tavoin vuorovaikutuksellisuus on havaittavissa parven toiminnassa lentojen välissä?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Havaintoja kerättiin vuosien 2015 ja 2016 ajan normaalin lentopalveluksen, sekä neljän erihenkisen sotaharjoituksen yhteydessä. Kerätty aineisto analysoitiin abduktiivisen aineistoanalyysin menetelmillä vastaamaan tutkimuksen pää- ja apukysymyksiin.
Tutkimus osoitti, että johtamisen vaihtoteorian kaltaista vuorovaikutuksellista ja tavoitteellista toimintaa oli havaittavissa parven ryhmädynamiikassa. Tutkimuksessa päädyttiin kuitenkin siihen, että Ilmavoimissa vallitseva organisaatiokulttuuri on aikaansaanut vuorovaikutusta tukevan työympäristön, jolla on samanhenkisiä ominaisuuksia ja hyötyjä, kuin johtamisen vaihtoteorian mukaisella johtamistoiminnalla. Myös lentokoulutuksen luontainen pedagogisuus ohjaa parven toimintaa vuorovaikutukselliseen suuntaan. Vuorovaikuttamisen hyödyt havaittiin muun muassa lisääntyneenä tehokkuutena, sitoutuneisuutena ja motivaationa. Merkittävin eroavaisuus organisaatiokulttuurin ja johtamistoiminnan välillä on henkilökohtainen tavoitteellisuus ja mahdollisuus edistää vuorovaikutusilmapiiriä.
Ilmavoimien organisaatiokulttuuri luo hyvän pohjan vuorovaikutteisten työsuhteiden muodostamiselle. Suhteiden muodostumista ja niiden hyödyntämistä voitaisiin tehostaa entisestään panostamalla vuorovaikutukselliseen johtamiskoulutukseen. Vuorovaikutuksen hyötyjä sekä sen puutteen haittoja on helppo käsitellä kaiken kokoisissa työyksiköissä johtamisen vaihtoteorian avulla.
Johtamisen vaihtoteorian esiintyvyys olisi helposti tutkittavissa myös muissa joukko-osastoissa ja aselajeissa. Johtamisen vaihtoteorian koulutuksen avulla voisi estää mahdolliset syrjäytymiset työpaikalla, ja samalla ohjata nuoria upseereita eteenpäin urallaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi. Havaintoja kerättiin vuosien 2015 ja 2016 ajan normaalin lentopalveluksen, sekä neljän erihenkisen sotaharjoituksen yhteydessä. Kerätty aineisto analysoitiin abduktiivisen aineistoanalyysin menetelmillä vastaamaan tutkimuksen pää- ja apukysymyksiin.
Tutkimus osoitti, että johtamisen vaihtoteorian kaltaista vuorovaikutuksellista ja tavoitteellista toimintaa oli havaittavissa parven ryhmädynamiikassa. Tutkimuksessa päädyttiin kuitenkin siihen, että Ilmavoimissa vallitseva organisaatiokulttuuri on aikaansaanut vuorovaikutusta tukevan työympäristön, jolla on samanhenkisiä ominaisuuksia ja hyötyjä, kuin johtamisen vaihtoteorian mukaisella johtamistoiminnalla. Myös lentokoulutuksen luontainen pedagogisuus ohjaa parven toimintaa vuorovaikutukselliseen suuntaan. Vuorovaikuttamisen hyödyt havaittiin muun muassa lisääntyneenä tehokkuutena, sitoutuneisuutena ja motivaationa. Merkittävin eroavaisuus organisaatiokulttuurin ja johtamistoiminnan välillä on henkilökohtainen tavoitteellisuus ja mahdollisuus edistää vuorovaikutusilmapiiriä.
Ilmavoimien organisaatiokulttuuri luo hyvän pohjan vuorovaikutteisten työsuhteiden muodostamiselle. Suhteiden muodostumista ja niiden hyödyntämistä voitaisiin tehostaa entisestään panostamalla vuorovaikutukselliseen johtamiskoulutukseen. Vuorovaikutuksen hyötyjä sekä sen puutteen haittoja on helppo käsitellä kaiken kokoisissa työyksiköissä johtamisen vaihtoteorian avulla.
Johtamisen vaihtoteorian esiintyvyys olisi helposti tutkittavissa myös muissa joukko-osastoissa ja aselajeissa. Johtamisen vaihtoteorian koulutuksen avulla voisi estää mahdolliset syrjäytymiset työpaikalla, ja samalla ohjata nuoria upseereita eteenpäin urallaan.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]