Mentorointi kadettien johtamisen opinnoissa
Nummela, Anni (2017)
Nummela, Anni
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 6
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708108038
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708108038
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kuvata niitä kokemuksia, joita aktoreina toimineet kadetit, mentoreina toimineet evp-upseerit ja järjestävä organisaatio eli Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos ovat saaneet kadettien johtamisen opintojen yhteydessä järjestetystä mentoroinnista. Päätutkimuskysymyksenä oli, mihin asioihin mentoroinnin järjestämisessä tulee kiinnittää huomiota siitä saatujen kokemusten perusteella. Tulosten perusteella mentoroinnin soveltuvuutta ja käyttömahdollisuutta voidaan harkita laajennettavaksi myös muihin kadettien opintoihin.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi mentorointikokemuksia on tarkasteltu aineistotriangulaation avulla ohjauksesta vastaavan Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitoksen, aktorin ja mentorin näkökulmista. Lähtökohtana on ollut se, että jokaisella näkökulmalla on yhtä merkittävä rooli tutkimuksen tavoitteeseen pääsemisessä. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastatteluilla ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan mentorointia kuvataan ajattelua stimuloivana ja oppimista ohjaavana toimintana, joka perustuu vuorovaikutukseen. Mentoroinnin ohjaus muodostuu tavoitteiden asettamisesta, mentorien valmennuksesta, mentoroinnin tukemisesta ja tulosten arvioinnista. Ohjaus antaa toiminnalle tavoitteet ja reunaehdot, joiden sisällä evp-upseerit mentoroivat parhaaksi katsomallaan tavalla. Mentorivalmennus ja tuki on käytännönläheistä. Valmennuksen ja tuen määrä ja toteutus perustuu mentorien vaihtuvuuteen. Mentoroinnin onnistumista arvioidaan kerätyn palautteen perusteella. Kadettien mentoroinnissa on kahdenlaisia haasteita eli käytännön haasteet ja vuorovaikutuksen haasteet. Käytännön haasteita ovat esimerkiksi aikataulutus, tilat, järjestelyt, rekrytointi ja vaikutusten mittaaminen. Vuorovaikutuksen haasteita ovat mentorien ja aktorien dominoivat tai passiiviset persoonat, huonosti hoidettu tehtävä ja roolien sekoittuminen. Mentoroinnin onnistumista edistävät sopivat persoonat, oppimista tukeva käytös sekä ilmapiiri. Tutkimuksen mukaan mentoroinnista hyötyvät niin organisaatio, mentori kuin aktorikin. Hyötyinä voidaan mainita muun muassa vuorovaikutteinen oppimisilmapiiri, johtamisen teorioiden oppiminen käytännön kokemusten kautta, näkökulmien laajentuminen ja upseerikasvatus.
Mentoroinnin suunnittelussa tulee tämän tutkimuksen perusteella huomioida, että osallistujilla pitää olla yhteinen käsitys mentoroinnista, sen tavoitteista ja tehtävistä. Ohjauksen tulee taata riittävä tuki ja perusteet toiminnalle sekä arvostusta ja kehittävää palautetta. Mentoroinnin haasteet ja onnistumista tukevat asiat on tunnistettava ja ne on huomioitava mentoroinnin suunnittelussa ja osapuolten valmennuksessa. Mentoroinnin vaikutukset ja mahdollisuudet tulee hyödyntää motivoinnissa, markkinoinnissa ja toiminnan suunnittelussa. Taustalla vaikuttavat teoriat on hyvä tuntea, mutta niistä tulee kehittää omaa organisaatiota palveleva sovellus. Toteutettavaa mentorointia tulee tarkastella kriittisesti ja tarvittaessa toimintatapoihin tulee tehdä muutoksia mentoroinnin kehittämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi mentorointikokemuksia on tarkasteltu aineistotriangulaation avulla ohjauksesta vastaavan Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitoksen, aktorin ja mentorin näkökulmista. Lähtökohtana on ollut se, että jokaisella näkökulmalla on yhtä merkittävä rooli tutkimuksen tavoitteeseen pääsemisessä. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastatteluilla ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan mentorointia kuvataan ajattelua stimuloivana ja oppimista ohjaavana toimintana, joka perustuu vuorovaikutukseen. Mentoroinnin ohjaus muodostuu tavoitteiden asettamisesta, mentorien valmennuksesta, mentoroinnin tukemisesta ja tulosten arvioinnista. Ohjaus antaa toiminnalle tavoitteet ja reunaehdot, joiden sisällä evp-upseerit mentoroivat parhaaksi katsomallaan tavalla. Mentorivalmennus ja tuki on käytännönläheistä. Valmennuksen ja tuen määrä ja toteutus perustuu mentorien vaihtuvuuteen. Mentoroinnin onnistumista arvioidaan kerätyn palautteen perusteella. Kadettien mentoroinnissa on kahdenlaisia haasteita eli käytännön haasteet ja vuorovaikutuksen haasteet. Käytännön haasteita ovat esimerkiksi aikataulutus, tilat, järjestelyt, rekrytointi ja vaikutusten mittaaminen. Vuorovaikutuksen haasteita ovat mentorien ja aktorien dominoivat tai passiiviset persoonat, huonosti hoidettu tehtävä ja roolien sekoittuminen. Mentoroinnin onnistumista edistävät sopivat persoonat, oppimista tukeva käytös sekä ilmapiiri. Tutkimuksen mukaan mentoroinnista hyötyvät niin organisaatio, mentori kuin aktorikin. Hyötyinä voidaan mainita muun muassa vuorovaikutteinen oppimisilmapiiri, johtamisen teorioiden oppiminen käytännön kokemusten kautta, näkökulmien laajentuminen ja upseerikasvatus.
Mentoroinnin suunnittelussa tulee tämän tutkimuksen perusteella huomioida, että osallistujilla pitää olla yhteinen käsitys mentoroinnista, sen tavoitteista ja tehtävistä. Ohjauksen tulee taata riittävä tuki ja perusteet toiminnalle sekä arvostusta ja kehittävää palautetta. Mentoroinnin haasteet ja onnistumista tukevat asiat on tunnistettava ja ne on huomioitava mentoroinnin suunnittelussa ja osapuolten valmennuksessa. Mentoroinnin vaikutukset ja mahdollisuudet tulee hyödyntää motivoinnissa, markkinoinnissa ja toiminnan suunnittelussa. Taustalla vaikuttavat teoriat on hyvä tuntea, mutta niistä tulee kehittää omaa organisaatiota palveleva sovellus. Toteutettavaa mentorointia tulee tarkastella kriittisesti ja tarvittaessa toimintatapoihin tulee tehdä muutoksia mentoroinnin kehittämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]