Business angel decision making in the pre-investment phase
Wickström, Sonja (2017)
Pro gradu -tutkielma
Wickström, Sonja
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097975
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097975
Tiivistelmä
The purpose of this study is to get to know the attributes of the most important investment criteria of business angels in the pre-investment phase. The research methodology is a mono-method qualitative study and the research strategy is a multiple case study. The data collection was made through semi-structured interviews. The interviews were done with very high profile Finnish business angels who have a plenty of expertise and tens of years of experience about investing as a business angels. The research both contributes to the existing literature but also provides new insights for the investors, entrepreneurs and policy makers. Results show that the one thing that affects the most to business angel’s decision making is the entrepreneur and the team. Important finding is that networks have a big impact to the decision making also in the very beginning of the investment process. Other findings are for e.g.: intuition and vision has a big affect, distance is important, discrepancy between entrepreneur and the investor and the amount of deal flow is huge. This study will be of interest to business angels, entrepreneurs, students, researchers, angel communities and policy makers. Additionally to everyone whom is interest about business angel investing. This study helps to understand why business angels invest in certain companies and rejects most of the start ups applying finance. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä asiat ovet bisnesenkeleiden tärkeimpiä sijoituskriteereitä sijoituksen alkuvaiheessa. Tutkimusmetodologiana on yksittäinen kvalitatiivinen menetelmä. Tutkimus toteutettiin useina tapaustutkimuksina. Data kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavat ovat korkean profiilin bisnesenkeleitä, joilla on huomattavasti osaamista ja vuosikymmenien kokemus bisnesenkelisijoittamisesta. Tutkimus tukee muiden tutkijoiden aikaisempia tutkimustuloksia mutta tarjoaa myös uusia näkemyksiä sijoittajille, yrittäjille ja päättäjille. Tutkimuksen tulokset osoittavat että bisnesenkeleiden tärkein yksittäinen sijoituskriteeri on yrittäjä sekä tiimi. Tärkeä havainto on myös se, että verkostoilla on todella suuri vaikutus päätöksentekoon, jo aivan sijoituksen alkuvaiheessa. Muita löydöksiä on mm.: intuition ja vision suuri rooli, yrityksen etäisyyden merkitys, ristiriita sijoittajan ja yrittäjän välillä sekä investointimahdollisuuksien runsas määrä. Tämä tutkimus on hyödyllinen niin bisnesenkeleille, yrittäjille, opiskelijoille, tutkijoille, bisnesenkeliyhteisöille kuin päättäjillekin. Lisäksi myös kaikille muille, jotka ovat kiinnostuneita bisnesenkelisijoittamisesta. Tämä tutkimus auttaa ymmärtämään, miksi bisnesenkelit sijoittavat tiettyihin yrityksiin ja miksi he hylkäävät suurimman osan investointimahdollisuuksista.