Tietomallinnuksen vaikutus kustannusarvioiden tarkkuuteen valtion väylähankkeiden hankesuunnittelussa
Saarlo, Laura (2017)
Diplomityö
Saarlo, Laura
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708087921
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708087921
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia valtion liikenneväylähankkeissa käytettävien kustannusarvioiden tarkkuutta ja tietomallintamisen vaikutuksia niihin. Saatuja tuloksia hyödyntämällä voidaan kehittää julkisten väylähankkeiden kustannusarvioiden laatua ja niiden optimaalista tarkkuutta. Tutkimuksen avulla voidaan myös analysoida kustannusarvion laadun parantamisen vaikutuksia tietomallinnuksen ja alan tulevaisuuden näkökulmasta.
Tämä tutkimus on tutkimusmetodiltaan kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka avulla pyritään tuottamaan uutta tietoa tutkittavasta aiheesta ja kehittämään Liikenneviraston toimintaa luomalla tulevaisuuden toimintamalli. Tutkimusaineistona työssä on käytetty kirjallisia lähteitä sekä alan asiantuntijoiden teemahaastatteluja. Tutkimuksen uutuusarvo tulee aiheen käsittelystä vahvasti tulevaisuuden visioiden ja mahdollisten toimintamallien näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena on kolmikanta-malli, jossa tietomallin, kustannussuunnitteluohjelmiston ja riskiympyrän muodostaman tietoverkon avulla olisi tulevaisuudessa mahdollista automatisoida hankkeiden kustannushallintaprosessiin hankekohtainen herkkyysanalyysi. Siitä laskettu herkkyysluku mahdollistaisi nykyistä paremmin hankekohtaisen kustannusarvioiden vaihteluvälin, siten parantaen kustannusarvioiden tarkkuutta. This study is about the accuracy of cost estimates of road and rail projects of Finnish Transport Agency and the effects of building information models (BIM) on the estimates. The results provide a basis for improving the quality and the optimal accuracy of cost estimates.
Based on qualitative action research, this study aims at providing new knowledge on the subject matter as well as developing the operations models of the Finnish Transport Agency. The research material consists of international literature and thematic interviews of several experts in the field. The novelty value of the results of the study firmly relies on the perspectives of future visions and potential new operations models.
The pivotal result of the study is the triangular model, which in the future makes it possible to automatize the sensitivity analysis in project-level cost control process through combining building information model, cost calculation program, and risk assessment done at the Circle of Risks. The sensitivity value produced by the method provides information on the range of cost estimates, thus improving their accuracy.
Tämä tutkimus on tutkimusmetodiltaan kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka avulla pyritään tuottamaan uutta tietoa tutkittavasta aiheesta ja kehittämään Liikenneviraston toimintaa luomalla tulevaisuuden toimintamalli. Tutkimusaineistona työssä on käytetty kirjallisia lähteitä sekä alan asiantuntijoiden teemahaastatteluja. Tutkimuksen uutuusarvo tulee aiheen käsittelystä vahvasti tulevaisuuden visioiden ja mahdollisten toimintamallien näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena on kolmikanta-malli, jossa tietomallin, kustannussuunnitteluohjelmiston ja riskiympyrän muodostaman tietoverkon avulla olisi tulevaisuudessa mahdollista automatisoida hankkeiden kustannushallintaprosessiin hankekohtainen herkkyysanalyysi. Siitä laskettu herkkyysluku mahdollistaisi nykyistä paremmin hankekohtaisen kustannusarvioiden vaihteluvälin, siten parantaen kustannusarvioiden tarkkuutta.
Based on qualitative action research, this study aims at providing new knowledge on the subject matter as well as developing the operations models of the Finnish Transport Agency. The research material consists of international literature and thematic interviews of several experts in the field. The novelty value of the results of the study firmly relies on the perspectives of future visions and potential new operations models.
The pivotal result of the study is the triangular model, which in the future makes it possible to automatize the sensitivity analysis in project-level cost control process through combining building information model, cost calculation program, and risk assessment done at the Circle of Risks. The sensitivity value produced by the method provides information on the range of cost estimates, thus improving their accuracy.