Experts’ volunteer knowledge sharing motivation – Why to mentor startups without monetary incentives?
Koskiaho, Kaisu (2017)
Pro gradu -tutkielma
Koskiaho, Kaisu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708077877
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708077877
Tiivistelmä
Knowledge work is working with abstract matters and thinking. The gained knowledge is personal, and sharing it creates wealth without handing over the power of the ability to use the knowledge. Knowledge sharing is a volunteer action, and experts need to be willing to share their knowledge to work. This master’s thesis aims to find out why do experts share knowledge to startups voluntarily by acting as an informal mentor or advisor to a startup without monetary incentives. What drives different types of experts to invest their time and knowledge to help companies to grow? Study aims to bring new understanding on experts’ knowledge sharing motivation, autonomous and value-based individual behavior.
The study is a qualitative case study using abductive approach. Data is collected from interviews and expert applications as a secondary data. According to the findings, experts share knowledge voluntarily since they want to help startups to grow, believe in their abilities and find their knowledge useful for others. In addition, they want to learn, gain new experiences, challenge themselves and increase their expertise, find new networks, and to gain professional reputation – to act expert-like. Findings indicate that especially helping others, the need to do meaningful actions to get self-fulfilment, belonging to a group, and enjoying the tasks are important motives for experts in volunteer knowledge sharing. Tietotyössä työskennellään ajattelemalla, abstraktien asioiden ja käsitteiden parissa. Tietyöntekijän kerryttämä tieto on henkilökohtaista ja sitä voi jakaa luovuttamatta tiedon hyödyntämiseen liittyvää valtaa. Tiedon jakaminen on vapaaehtoista, ja asiantuntijatyössä työskennelläkseen siihen on oltava valmis. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, miksi asiantuntijat jakavat vapaaehtoisesti tietoaan startup-yrityksille. He mentoroivat yrityksiä saamatta siitä rahallista palkkiota. Miksi eri taustoja ja rooleja omaavat asiantuntijat jakavat tietojaan ja käyttävät aikaansa auttaakseen yrityksiä kasvamaan? Tutkimus pyrkii tuomaan uusia näkemyksiä asiantuntijoiden tiedon jakamisen motivaatiosta, sekä autonomisesta ja arvopohjaisesta käyttäytymisestä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka hyödyntää abduktiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen data kerättiin haastatteluilla sekä käyttämällä asiantuntijoiden hakemuksia sekundääriaineistona. Tulosten perusteella asiantuntijat jakavat tietoa vapaaehtoisesti startup-yrityksille, sillä he haluavat auttaa yrityksiä kasvamaan, ja uskovat omien tietojensa olevan hyödyllisiä. Lisäksi asiantuntijat haluavat oppia uutta, kerryttää kokemuksiaan ja asiantuntijuuttaan, haastaa oman ammattitaitonsa, löytää uusia verkostoja ja muodostaa ammatillista mainettaan – eli käyttäytyä asiantuntijamaisesti. Tutkimuksen löydökset osoittavat, että asiantuntijoiden tiedon jakamisen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ovat etenkin halu auttaa ja tarve tehdä merkityksellisiä asioita toteuttaakseen itseään, tarve tuntea kuuluvansa ryhmään ja halu nauttia työtehtävistään.
The study is a qualitative case study using abductive approach. Data is collected from interviews and expert applications as a secondary data. According to the findings, experts share knowledge voluntarily since they want to help startups to grow, believe in their abilities and find their knowledge useful for others. In addition, they want to learn, gain new experiences, challenge themselves and increase their expertise, find new networks, and to gain professional reputation – to act expert-like. Findings indicate that especially helping others, the need to do meaningful actions to get self-fulfilment, belonging to a group, and enjoying the tasks are important motives for experts in volunteer knowledge sharing.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka hyödyntää abduktiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen data kerättiin haastatteluilla sekä käyttämällä asiantuntijoiden hakemuksia sekundääriaineistona. Tulosten perusteella asiantuntijat jakavat tietoa vapaaehtoisesti startup-yrityksille, sillä he haluavat auttaa yrityksiä kasvamaan, ja uskovat omien tietojensa olevan hyödyllisiä. Lisäksi asiantuntijat haluavat oppia uutta, kerryttää kokemuksiaan ja asiantuntijuuttaan, haastaa oman ammattitaitonsa, löytää uusia verkostoja ja muodostaa ammatillista mainettaan – eli käyttäytyä asiantuntijamaisesti. Tutkimuksen löydökset osoittavat, että asiantuntijoiden tiedon jakamisen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ovat etenkin halu auttaa ja tarve tehdä merkityksellisiä asioita toteuttaakseen itseään, tarve tuntea kuuluvansa ryhmään ja halu nauttia työtehtävistään.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Kuinka motivoida työntekijöitä Yritys X:ssä
Suhonen, Pekka (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaation henkilöstön työmotivaatiota. Tavoitteena oli löytää organisaatiolle keinoja, joilla onnistuttaisiin parantamaan ja ylläpitämään henkilöstön työmotivaatiota. ... -
The impact of total rewarding on employee motivation : case study in an import company
Kerveshi, Agnesa (2020)The objective of this thesis was to research the impact of total rewarding on employee motivation in the case company. The theoretical framework of the thesis was based on the theory of total rewarding as well as motivation ... -
Työntekijöiden sisäisen motivaation tukeminen esihenkilön toimesta itseohjautuvuusteoriaa hyödyntäen
Kinnunen, Rosa (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia esihenkilön keinoja tukea tai olla tukematta alaistensa sisäistä motivaatiota. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii itseohjautuvuusteoria ja sen neljä eri ...