Supply digitalization: the use of Web 2.0 tools in supply chain management
Tirkkonen, Lauri (2017)
Pro gradu -tutkielma
Tirkkonen, Lauri
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708037849
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708037849
Tiivistelmä
The world’s globalization is increasing rapidly, and competition among companies
increases at the same time. In order to survive the competition, companies are finding
solutions to improve the efficiencies of their supply chain and purchasing processes.
Rapidly improving technological solutions provide the tools to streamline operations and to
collaborate more with other companies.
This study focuses on if companies use web 2.0 tools in their SCM and purchasing
operations. Web 2.0 is already in use among consumers, and in some business functions
such as marketing. This study consists of an extensive literature review about earlier IT
solutions used in SCM and web 2.0 tools and their possible use in SCM. The study was
conducted as a case study, and 5 representative of a global chemical company was
interviewed. The main findings of this study was that web 2.0 tools are not extensively
used in SCM and purchasing. The most tools used are Voice over IP and instant
messaging. The benefits are more efficient communication, and time saving. It is identified
that web 2.0 tools could improve buyer-supplier collaboration in many ways, but many
barriers must first be resolved. The biggest barriers for implementation are fear of IT
security, fear of leaking sensitive information, and organisational culture. The greatest
potential of web 2.0 would be improved collaboration with other companies and suppliers,
crowdsourcing and improved information sharing and information gathering with and from
other companies. Maailma globalisoituu yhä enemmän, ja tämä kiristää yritysten välistä kilpailua. Pärjätäkseen kilpailussa, yritykset yrittävät löytää keinoja tehostaakseen toimitusketjuun ja ostamiseen liittyviä prosesseja. Nopeasti kehittyvä IT teknologia tarjoaa ratkaisuja prosessien virtaviivaistamiseen ja se mahdollistaa myös tehokkaamman yhteystyön eri yritysten kanssa. Tämä tutkimus perehtyy siihen käyttävätkö yritykset web 2.0 työkaluja toimitusketjun hallinnassa. Web 2.0 työkaluja käytetään paljon tavallisten ihmisten keskuudessa, ja yritykset käyttävät niitä esim. markkinoinnissa. Tämä tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jossa perehdytään aiempiin teknologisiin ratkaisuihin toimitusketjun hallinnassa, sekä web 2.0 työkaluihin sekä niiden mahdolliseen käyttöön toimitusketjun hallinnassa. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa case-yrityksenä toimii kansainvälinen kemikaaliyritys, ja haastateltavana oli 5 yrityksen hankintaosaston työntekijää. Tulokset osoittivat, että web 2.0 työkaluja käytetään varsin vähän hankinnoissa. Käytetyimmät työkalut ovat Voice over IP sekä instant messaging. Hyötyjä ovat tehokkaampi kommunikointi sekä ajansäästö. Tutkimus osoittaa, että web 2.0 voisi parantaa ostaja-toimittaja yhteistyötä monella eri tavalla, mutta suuria esteitä tulisi ensin poistetaa. Suurimmat käyttöönoton esteet ovat ongelmat tietoturvassa, tiedon leviämisessä ja organisaatiokulttuurissa. Web 2.0 voi parantaa yhteistyötä, selkeyttää kommunikaatiota sekä parantaa tiedon jakamista ja sen etsimistä muiden yritysten kanssa.
increases at the same time. In order to survive the competition, companies are finding
solutions to improve the efficiencies of their supply chain and purchasing processes.
Rapidly improving technological solutions provide the tools to streamline operations and to
collaborate more with other companies.
This study focuses on if companies use web 2.0 tools in their SCM and purchasing
operations. Web 2.0 is already in use among consumers, and in some business functions
such as marketing. This study consists of an extensive literature review about earlier IT
solutions used in SCM and web 2.0 tools and their possible use in SCM. The study was
conducted as a case study, and 5 representative of a global chemical company was
interviewed. The main findings of this study was that web 2.0 tools are not extensively
used in SCM and purchasing. The most tools used are Voice over IP and instant
messaging. The benefits are more efficient communication, and time saving. It is identified
that web 2.0 tools could improve buyer-supplier collaboration in many ways, but many
barriers must first be resolved. The biggest barriers for implementation are fear of IT
security, fear of leaking sensitive information, and organisational culture. The greatest
potential of web 2.0 would be improved collaboration with other companies and suppliers,
crowdsourcing and improved information sharing and information gathering with and from
other companies.