Sijoitetun pääoman tuoton käyttäminen sosiaalisen median markkinoinnissa
Taavitsainen, Timo (2017)
Kandidaatintutkielma
Taavitsainen, Timo
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705256898
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705256898
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdytään sijoitetun pääoman tuotto-tunnusluvun käyttöön osana sosiaalisen median markkinoinnin mittaristoa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää voiko sijoitetun pääoman tuottoa käyttää mittaamaan markkinointitoimenpiteiden tuloksellisuutta sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena on myös tutkia, mitä haasteita tunnusluvun käyttöön liittyy sekä mitkä tekijät mahdollistavat tunnusluvun käyttämisen mittarina sosiaalisen median markkinoinnin tuloksellisuudelle.
Tutkimuksen teoria perustuu aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden ja tutkimuksen esittelyyn. Tutkimus on suoritettu meta-analyysillä kymmenestä tieteellisestä artikkelista, jotka käsittelevät sijoitetun pääoman tuottoa sosiaalisessa mediassa sekä muita mittareita sosiaalisen median markkinoinnille. Artikkelit ovat vuosilta 2010-2017. Meta-analyysillä aineistosta etsittiin ja eriteltiin samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia. Näistä löydöksistä on muodostettu synteesi, jonka perusteella johtopäätökset voidaan muodostaa.
Analyysistä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sijoitetun pääoman tuottoa voidaan käyttää tehokkaasti osana sosiaalisen median markkinoinnin mittaristoa. Tunnusluvun käytöstä huomataan kuitenkin kaksi hyvin erilaista näkökulmaa ja käyttötarkoitusta: taloudellinen käyttö sekä ei-taloudellinen käyttö. Molempien näkökulmien käyttäminen voi olla perusteltua, mutta yritysten on otettava huomioon erilaiset tekijät, jotka mahdollistavat tunnusluvun käytön, sekä käyttöön liittyvät haasteet. This thesis studies the usage of return on investment metric in social media marketing. The purpose of this study is to find out if return on investment can be used to evaluate the profitability of social media marketing actions. The different factors that make the usage of the return on investment in social media possible are also examined. Also, the challenges linked to the metric for the social media are investigated and presented.
Theory behind the study is based on literature about the subject and prior studies conducted on the usage of return on investment for social media marketing. The study itself is conducted with meta-analysis on ten scientific journal articles about return on investment in social media and other social media marketing metrics. These articles are from year 2010-2017. With meta-analysis similarities and differences from the articles are examined. From these findings, a synthesis is formed from which the conclusions can be made.
From the results of the analysis it can be concluded that return on investment can be used as an effective metric for social media marketing. Two very different approaches for the metric can be also found from the meta-analysis: financial and non-financial. Both of these approaches can be used effectively but companies have to take into account different factors that make usage of both approaches possible and what challenges come with each approach.
Tutkimuksen teoria perustuu aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden ja tutkimuksen esittelyyn. Tutkimus on suoritettu meta-analyysillä kymmenestä tieteellisestä artikkelista, jotka käsittelevät sijoitetun pääoman tuottoa sosiaalisessa mediassa sekä muita mittareita sosiaalisen median markkinoinnille. Artikkelit ovat vuosilta 2010-2017. Meta-analyysillä aineistosta etsittiin ja eriteltiin samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia. Näistä löydöksistä on muodostettu synteesi, jonka perusteella johtopäätökset voidaan muodostaa.
Analyysistä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sijoitetun pääoman tuottoa voidaan käyttää tehokkaasti osana sosiaalisen median markkinoinnin mittaristoa. Tunnusluvun käytöstä huomataan kuitenkin kaksi hyvin erilaista näkökulmaa ja käyttötarkoitusta: taloudellinen käyttö sekä ei-taloudellinen käyttö. Molempien näkökulmien käyttäminen voi olla perusteltua, mutta yritysten on otettava huomioon erilaiset tekijät, jotka mahdollistavat tunnusluvun käytön, sekä käyttöön liittyvät haasteet.
Theory behind the study is based on literature about the subject and prior studies conducted on the usage of return on investment for social media marketing. The study itself is conducted with meta-analysis on ten scientific journal articles about return on investment in social media and other social media marketing metrics. These articles are from year 2010-2017. With meta-analysis similarities and differences from the articles are examined. From these findings, a synthesis is formed from which the conclusions can be made.
From the results of the analysis it can be concluded that return on investment can be used as an effective metric for social media marketing. Two very different approaches for the metric can be also found from the meta-analysis: financial and non-financial. Both of these approaches can be used effectively but companies have to take into account different factors that make usage of both approaches possible and what challenges come with each approach.