Use of internet marketing capabilities in internationalization of small Finnish enterprises
Haapanen, Ville (2017)
Pro gradu -tutkielma
Haapanen, Ville
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705236843
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705236843
Tiivistelmä
The objective of this qualitative study is to describe the usage of Internet-based technologies in the internationalization of small Finnish enterprises. More specifically, the output side of using the Internet in internationalization is examined. This is viewed from an Internet marketing capability –perspective and in the context of SME internationalization literature. Furthermore, the benefits and challenges of using these Internet marketing capabilities in internationalization is examined.
The results reveal that the most important use-cases of Internet marketing capabilities in the internationalization of small Finnish enterprises are in international customer acquisition. Online-advertising is seen as having one of the biggest roles in this context. Challenges in this context include finding talent to successfully and creatively utilize different Internet-based technologies as well as international customer acquisition. Benefits in this context include global reach, speed and enabling a direct relationship with a customer. Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla Internetiin pohjautuvien teknologioiden käyttöä pienten suomalaisten yritysten kansainvälistymisessä. Erityisesti ulospäin suuntautuvaa Internetin käyttöä tarkastellaan. Tätä tarkastellaan Internet-markkinointikyvykkyyksien perspektiivistä ja pienyritysten kansainvälistymisen kontekstissa. Sen lisäksi tarkastellaan Internet-markkinointikyvykkyyksien käytön hyötyjä ja haasteita kansainvälistymisessä.
Tulokset paljastavat, että tärkein käyttökohde Internet-markkinointikyvykkyyksille pienten suomalaisten yritysten kansainvälistymisessä on kansainvälinen asiakashankinta. Verkkomainonnalla nähdään olevan suurimpia rooleja tässä kontekstissa. Haasteina nähdään kansainvälinen asiakashankinta sekä kykyjen löytäminen onnistuneeseen ja luovaan Internet-teknologioiden käyttöön. Hyötyinä tässä kontekstissa nähdään globaali tavoitettavuus, nopeus ja välittömän suhteen luonti asiakkaan kanssa.
The results reveal that the most important use-cases of Internet marketing capabilities in the internationalization of small Finnish enterprises are in international customer acquisition. Online-advertising is seen as having one of the biggest roles in this context. Challenges in this context include finding talent to successfully and creatively utilize different Internet-based technologies as well as international customer acquisition. Benefits in this context include global reach, speed and enabling a direct relationship with a customer.
Tulokset paljastavat, että tärkein käyttökohde Internet-markkinointikyvykkyyksille pienten suomalaisten yritysten kansainvälistymisessä on kansainvälinen asiakashankinta. Verkkomainonnalla nähdään olevan suurimpia rooleja tässä kontekstissa. Haasteina nähdään kansainvälinen asiakashankinta sekä kykyjen löytäminen onnistuneeseen ja luovaan Internet-teknologioiden käyttöön. Hyötyinä tässä kontekstissa nähdään globaali tavoitettavuus, nopeus ja välittömän suhteen luonti asiakkaan kanssa.