Opportunities of big data analytics in supply market intelligence to reinforce supply management
Paajanen, Salla (2017)
Pro gradu -tutkielma
Paajanen, Salla
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226754
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226754
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to structure supply market intelligence (SMI) as an entity and recognize the importance of different aspects to companies and to identify how big data analytics (BDA) can be used to create systematic SMI. These objectives are studied through qualitative research with inductive approach consisting of some features of abduction due to the new and continuously developing topic. Data collection methods of semi-structured interviews and focus group discussions are selected. Data triangulation is applied via sources of supply management professionals and BDA solution providers / experts to ensure validity of the data and results.
Findings of the study indicate that there is great potential in creating SMI to support strategic supply management via BDA. Value is realized through actions such as creating competitive advantage via informed decision-making, improving supply risk management and identifying opportunities in the supply markets. An overall picture of the supply markets, value nets and supply chains can be obtained by creating comprehensive SMI. External solution providers can conduct the analysis in collaboration with the focal company. Analytical mindset and understanding of the analysis are important for integrating SMI into processes. This study provides novel results both managerially and in academic discourse by examining the opportunities and value that can be achieved through SMI. Tämän tutkielman tarkoituksena on jäsennellä toimittajamarkkinatietämys (Supply Market Intelligence - SMI) kokonaisuutena ja tunnistaa eri osa-alueiden merkitys yrityksille, sekä tunnistaa miten big data -analytiikkaa (BDA) voidaan käyttää systemaattisen SMI:n muodostamiseksi. Näitä tavoitteita tutkitaan laadullisessa tutkimuksessa induktiivisen lähestymistavan kautta, sisältäen joitakin abduktiivisen päättelyn tunnusmerkkejä, johtuen uudesta ja jatkuvasti kehittyvästä aiheesta. Työn tiedonkeruumenetelminä on käytetty puolistrukturoituja haastatteluja ja kohderyhmäkeskusteluja. Tietolähteinä olleet hankintatoimen ammattilaiset ja BDA palveluntarjoajat / asiantuntijat mahdollistavat aineistotriangulaation, kerätyn datan ja tulosten oikeellisuuden varmistamiseksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että SMI:n muodostaminen strategisen hankintatoimen edistämiseksi BDA:n avulla sisältää mittavia mahdollisuuksia. Arvoa luodaan erilaisilla toimilla, kuten kilpailuedun luomisella tietoon perustuvan päätöksenteon kautta, toimitusriskien hallinnan kehittämisellä ja toimittajamarkkinoiden mahdollisuuksien tunnistamisella. Kattavan SMI:n muodostaminen mahdollistaa kokonaiskuvan luomisen toimittajamarkkinoista, arvoverkoista ja toimitusketjuista. Ulkoiset palveluntarjoajat voivat toteuttaa analyysin yhteystyössä ostavan yrityksen kanssa. Analyyttinen ajattelutapa ja analyysin ymmärtäminen ovat tärkeitä SMI:n yhdistämiseksi prosesseihin. Tämä tutkimus tarjoaa uusia tuloksia sekä yritysten päätöksentekijöille että akateemiseen keskusteluun tarkastelemalla mahdollisuuksia ja arvonluontia, jotka voidaan saavuttaa SMI:n avulla.
Findings of the study indicate that there is great potential in creating SMI to support strategic supply management via BDA. Value is realized through actions such as creating competitive advantage via informed decision-making, improving supply risk management and identifying opportunities in the supply markets. An overall picture of the supply markets, value nets and supply chains can be obtained by creating comprehensive SMI. External solution providers can conduct the analysis in collaboration with the focal company. Analytical mindset and understanding of the analysis are important for integrating SMI into processes. This study provides novel results both managerially and in academic discourse by examining the opportunities and value that can be achieved through SMI.
Tutkimustulokset osoittavat, että SMI:n muodostaminen strategisen hankintatoimen edistämiseksi BDA:n avulla sisältää mittavia mahdollisuuksia. Arvoa luodaan erilaisilla toimilla, kuten kilpailuedun luomisella tietoon perustuvan päätöksenteon kautta, toimitusriskien hallinnan kehittämisellä ja toimittajamarkkinoiden mahdollisuuksien tunnistamisella. Kattavan SMI:n muodostaminen mahdollistaa kokonaiskuvan luomisen toimittajamarkkinoista, arvoverkoista ja toimitusketjuista. Ulkoiset palveluntarjoajat voivat toteuttaa analyysin yhteystyössä ostavan yrityksen kanssa. Analyyttinen ajattelutapa ja analyysin ymmärtäminen ovat tärkeitä SMI:n yhdistämiseksi prosesseihin. Tämä tutkimus tarjoaa uusia tuloksia sekä yritysten päätöksentekijöille että akateemiseen keskusteluun tarkastelemalla mahdollisuuksia ja arvonluontia, jotka voidaan saavuttaa SMI:n avulla.