Hankintastrategian ja -prosessien kehittäminen asiakastarpeiden pohjalta
Strömberg, Janne (2017)
Pro gradu -tutkielma
Strömberg, Janne
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226753
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226753
Tiivistelmä
Organisaatioiden toiminta koostuu erilaisista prosesseista, joiden kaikkien keskeinen tavoite yhdessä on tuottaa lisäarvoa asiakkaalle. Yrityksen tulee tunnistaa oma arvoketjunsa ja pyrkiä maksimoimaan itselle jäävä osuus tuotetusta lisäarvosta. Erityisesti raaka-aineintensiivisillä aloilla hankinta-toimen suorituskyvyllä on merkittävä vaikutus yrityksen kannattavuuteen ja pitkän aikavälin toimintaedellytyksiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka yrityksen hankintastrategiaa ja hankintatoimen prosesseja voidaan kehittää tunnistettujen asiakastarpeiden pohjalta. Työn teoriaosassa tarkastellaan yrityksen kilpailustrategiaa ja strategioiden eri tasoja toimitusketjun näkökulmasta ja sen jälkeen käsitellään tarkemmin hankintatoimen prosesseja. Työn case-osassa pyritään asiakaskyselytutkimukseen perustuvan asiakastarpeiden määrittelyn jälkeen tunnistamaan hankintatoimen prosessien ja niiden vaiheiden sekä asiakastarpeiden keskinäiset vaikuttavuussuhteet. QFD-analyysin avulla määritellään keskeiset kehityskohdat hankintatoimen prosessien tehostamiseksi. Työn lopputuloksena esitetään case-yritykselle konkreettisia kehitysehdotuksia sekä tietoa kehitystyökaluista oman hankintatoimensa tehostamiseksi. Operation of an organization consists of different processes aiming to deliver added value to customers. Companies must recognize their own value chain and try to maximize the retained portion of the added value created. Especially in raw-material intensive industries, the management and performance of the supply chain have a significant impact on company’s profitability and long-term operating capability. Intent of this study is to explore how the procurement strategy and processes can be developed based on the identified customer needs. The theoretical part of the study is focusing on the competitive strategy and the different levels of strategies from the supply chain perspective, after which the focus is on the procurement processes. The case study is focusing on identifying the interrelations between the different stages of the procurement processes and customer needs defined by a customer survey. QFD analysis is performed to identify the essential development points of the procurement processes. As a result, the company is presented with concrete suggestions for the development of the supply chain performance and information about the tools that can be utilized in the development process.