Market opportunity analysis for language education services in South-Eastern Finland
Huhtala, Olli (2017)
Pro gradu -tutkielma
Huhtala, Olli
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226743
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226743
Tiivistelmä
This research studies the market potential of language education services in South-
Eastern Finland. The market potential is examined through four aspects: 1. Personnel
development 2. Training needs 3. Service design and 4. Aspects that affect
training partner selection. The research defines types of training needs (languages
and skills), the most potential customer segments, the most feasible training format
and what are the most attractive attributes in service provider. In light of these aspects
the research defines the market potential of the examined market.
The research data was collected with an email survey and included respondent from
17 industries. The results of the study indicate that for organizations in South-Eastern
Finland employee’s language know-how is quite important in on their operations.
However, language training is seldom considered as a part of employee training
program and organizations rely on employees’ previous education and organizations
rarely provide language training for their personnel. The most important factors
when choosing language training course and partner is the possibility to customize
the training format, duration and content. Tämän tutkimus tarkastelee kielikoulutuspalvelujen markkinapotentiaalia Kaakkois-Suomen alueella palveluntarjoajan näkökulmasta. Tutkimuksessa markkinapotentiaali määritellään neljän eri osa-alueen kautta: 1. Henkilöstön kouluttaminen ja kehittäminen organisaatioissa, 2. Koulutus- ja kehittämistarpeet, 3. Koulutuspalvelun formaatti ja muotoilu sekä 4. Palveluntarjoajan valintaprosessi. Tutkimus pyrkii määrittelemään, minkälaisia koulutustarpeita organisaatioilla on (kielet ja taidot), potentiaalisimmat asiakassegmentit, parhaat koulutusmuodot sekä palveluntarjoajan houkuttelevimmat ominaisuudet asiakkaiden näkökulmasta. Näiden aspektien valossa tutkimus määrittelee markkinoiden potentiaalin palveluntarjoajan näkökulmasta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselyllä, johon vastasi organisaatioita 17 eri toimialalta. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Kaakkois-Suomen alueen organisaatioille henkilöstön kielitaito on tärkeää, mutta kielitaidon kehittäminen on harvoin osana henkilöstönkehittämissuunnitelmaa ja organisaatiot luottavat hen-kilöstönsä jo aiemmin hankittuun kielitaitoon tai omatoimiseen kielitaidon kehittämiseen. Kielikoulutuspalvelun ja palveluntarjoajan valinnassa organisaatiot painottavat mahdollisuutta kustomoida koulutuksen muoto, kesto ja sisältö tarpeidensa mukaan.
Eastern Finland. The market potential is examined through four aspects: 1. Personnel
development 2. Training needs 3. Service design and 4. Aspects that affect
training partner selection. The research defines types of training needs (languages
and skills), the most potential customer segments, the most feasible training format
and what are the most attractive attributes in service provider. In light of these aspects
the research defines the market potential of the examined market.
The research data was collected with an email survey and included respondent from
17 industries. The results of the study indicate that for organizations in South-Eastern
Finland employee’s language know-how is quite important in on their operations.
However, language training is seldom considered as a part of employee training
program and organizations rely on employees’ previous education and organizations
rarely provide language training for their personnel. The most important factors
when choosing language training course and partner is the possibility to customize
the training format, duration and content.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselyllä, johon vastasi organisaatioita 17 eri toimialalta. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Kaakkois-Suomen alueen organisaatioille henkilöstön kielitaito on tärkeää, mutta kielitaidon kehittäminen on harvoin osana henkilöstönkehittämissuunnitelmaa ja organisaatiot luottavat hen-kilöstönsä jo aiemmin hankittuun kielitaitoon tai omatoimiseen kielitaidon kehittämiseen. Kielikoulutuspalvelun ja palveluntarjoajan valinnassa organisaatiot painottavat mahdollisuutta kustomoida koulutuksen muoto, kesto ja sisältö tarpeidensa mukaan.