Varjopankkien myöntämien yrityslainojen sääntelytarve
Juntunen, Kari (2017)
Pro gradu -tutkielma
Juntunen, Kari
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226739
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226739
Tiivistelmä
Tutkimuskysymyksen mukaisesti tässä tutkielmassa selvitetään, tulisiko varjopankkien myöntämiä yrityslainoja säännellä. Varjopankin tunnuspiirre on lainanantoon tarvittavien varojen hankkiminen muista lähteistä kuin vastaanottamalla talletuksia yleisöltä. Koska varjopankit eivät ota vastaan talletuksia, ne eivät ole Finanssivalvonnan alaisia rahalaitoksia. Myös mahdollisia sopivia sääntelykeinoja pyritään selvittämään.
Tutkielman viitekehyksessä tarkastellaan sääntelyteoriaa, perusteita pankkien sääntelylle sekä kuluttajille suunnattujen pienlainojen sääntelykehitystä. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastatellaan neljää henkilöä, joista kaksi työskentelee varjopankeissa ja kaksi kivijalkapankeissa. Pankkien edustajilta pyydettiin haastatteluja empiirisen materiaalin laajentamiseksi.
Empiirisen materiaalin mukaan varjopankkien ja kivijalkapankkien edustajien välillä on jakolinja liittyen sääntelytarpeeseen. Varjopankkien edustajat eivät koe suurta tarvetta sääntelyn lisäämiselle. Sääntelyvaihtoehtoja esitetään neljä kappaletta: velvollisuus rekisteröityä lainanantajaksi, velvollisuus ilmoittaa todellinen vuosikorko, velvollisuus tarkastaa hakijan luottokelpoisuus ja lainoille asetettava korkokatto. Todennäköisenä sääntelykeinona tutkimuksen mukaan voisi olla velvollisuus rekisteröityä luotonantajaksi, sillä muita vaihtoehtoja ei pidetty sopivina sääntelykeinoina. This thesis tries to find out, if there is a need to regulate shadow-banking corporate loans. Shadow-banking is not subject to financial regulation as they do not take de-posits from the public. They finance lending with other forms of finance. Further-more, the thesis tries to find out what measures would be suitable regulation measures.
The literature review concentrates on the theory of regulations, the general principles of banking regulation and the evolution of the regulation for shadow-banking consumer loans. The study is conducted as a qualitative research. Four financial professionals, two from shadow-banks and two from traditional banks, were inter-viewed.
According to the results, there is a difference in opinions between the representatives of shadow-banks and traditional banks. The shadow-banks do not want to their business to have more regulation. From four possible forms of regulation, obligation to assess the credit-worthiness of the applicant, obligation to a register as a lender, obligation to the inform the applicant of the annualized percentage rate, and a set interest rate cap, only the obligation to register as a lender gained support. The others were deemed to be unsuitable for the purpose of regulating corporate loans.
Tutkielman viitekehyksessä tarkastellaan sääntelyteoriaa, perusteita pankkien sääntelylle sekä kuluttajille suunnattujen pienlainojen sääntelykehitystä. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastatellaan neljää henkilöä, joista kaksi työskentelee varjopankeissa ja kaksi kivijalkapankeissa. Pankkien edustajilta pyydettiin haastatteluja empiirisen materiaalin laajentamiseksi.
Empiirisen materiaalin mukaan varjopankkien ja kivijalkapankkien edustajien välillä on jakolinja liittyen sääntelytarpeeseen. Varjopankkien edustajat eivät koe suurta tarvetta sääntelyn lisäämiselle. Sääntelyvaihtoehtoja esitetään neljä kappaletta: velvollisuus rekisteröityä lainanantajaksi, velvollisuus ilmoittaa todellinen vuosikorko, velvollisuus tarkastaa hakijan luottokelpoisuus ja lainoille asetettava korkokatto. Todennäköisenä sääntelykeinona tutkimuksen mukaan voisi olla velvollisuus rekisteröityä luotonantajaksi, sillä muita vaihtoehtoja ei pidetty sopivina sääntelykeinoina.
The literature review concentrates on the theory of regulations, the general principles of banking regulation and the evolution of the regulation for shadow-banking consumer loans. The study is conducted as a qualitative research. Four financial professionals, two from shadow-banks and two from traditional banks, were inter-viewed.
According to the results, there is a difference in opinions between the representatives of shadow-banks and traditional banks. The shadow-banks do not want to their business to have more regulation. From four possible forms of regulation, obligation to assess the credit-worthiness of the applicant, obligation to a register as a lender, obligation to the inform the applicant of the annualized percentage rate, and a set interest rate cap, only the obligation to register as a lender gained support. The others were deemed to be unsuitable for the purpose of regulating corporate loans.