Ruokahävikistä arvoksi kiertotaloudellisten liiketoimintamallien avulla
Huuskonen, Tiia (2017)
Kandidaatintutkielma
Huuskonen, Tiia
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196689
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa liikutaan kiertotalouden viitekehyksessä ja tutkimuksen kohteena ovat kiertotaloudellista ajattelua tukevat liiketoimintamallit. Kiertotalouden periaatteista keskitytään käsitykseen jätteestä raaka–aineena, ja tutkimus rajataan ruokahävikin tarkasteluun. Tutkielman tavoitteena on tarkastella erilaisia tapoja, joiden avulla yritykset luovat arvoa ruokajätteestä liiketoimintamallien avulla. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa toimijoiden kohtaamia keskeisiä haasteita, ratkaisuja sekä löytää käyttämättömiä mahdollisuuksia ruokahävikin hyödyntämisessä.
Tutkimus toteutetaan case–analyysin avulla ja sitä varten analysoidaan kolmea yritystä, jotka ovat löytäneet oman tapansa tuottaa arvoa ruokahävikin pohjalta. Ruokahävikki sijoittuu analyysin kohteena olevien yritysten liiketoimintamalleissa arvoketjun eri kohtiin: raaka-aineeksi, vaihdannan kohteeksi sekä jätteeksi arvoketjun loppuun. Tutkimusmateriaalina käytetään yrityksistä kerättyä haastatteluaineistoa sekä toimijoiden verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa saatavilla olevaa materiaalia.
Liiketoimintamallin analyysissä erityisesti ruokahävikin hyödyntämisen ympärille luodut uudet innovaatiot ja toimintatavat osoittautuivat kaikkein tehokkaimmiksi. Perinteisissä liiketoimintamalleissa ruokahävikkiin liittyvät erityishaasteet, kuten sen aika– ja paikkasidonnaisuus, on hankala ottaa huomioon ja logistiikan kustannukset nousevat liian korkeiksi. Kuluttajien asenteet sekä lainsäädännön asettamat rajoitukset asettivat odotetusti haasteita. Toimijat ovat kuitenkin onnistuneet löytämään näihin haasteisiin toimivia ratkaisuja. Toimivan tuotteen tarjoaminen on ensisijainen kuluttajien asenteisiin vaikuttava tekijä. Lainsäädännön osalta vastuiden selkeä määrittely nousi keskeiseksi liiketoimintaa helpottavaksi tekijäksi. This bachelor’s thesis examines circular business models in a circular economy framework. The main focus is in the use of food waste as a source of value creation. The objective of this study is to research different ways to create value from food waste through circular business models. The thesis also focuses on the challenges related to the subject, solutions to overcome the obstacles in business and possibilities around the use of food waste as a source of value.
The study is carried out through a multiple case analysis. The objects of the analysis are three companies already utilizing food waste as part of their business. The companies differ in how they are placing food waste in their business models: food waste is seen as a raw material, the object of exchange, and as an unnecessary waste. The material for the thesis is collected in private interviews with the company representatives and from company websites and social media channels.
In the business model analysis the most central finding is that new innovative business models especially designed around food waste are needed. The emergence of food waste is geographically wide spread. It is also a fast degradable ingredient, thus this creates logistical challenges traditional business models have trouble to overcome. Consumer attitudes and legislative barriers have also hindered the use of circular business models. The findings of this thesis suggest that a good offer is the primary way to shift consumer attitudes and that the most important question in legislative barriers is the clear definition of the responsibility of the quality of the food.
Tutkimus toteutetaan case–analyysin avulla ja sitä varten analysoidaan kolmea yritystä, jotka ovat löytäneet oman tapansa tuottaa arvoa ruokahävikin pohjalta. Ruokahävikki sijoittuu analyysin kohteena olevien yritysten liiketoimintamalleissa arvoketjun eri kohtiin: raaka-aineeksi, vaihdannan kohteeksi sekä jätteeksi arvoketjun loppuun. Tutkimusmateriaalina käytetään yrityksistä kerättyä haastatteluaineistoa sekä toimijoiden verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa saatavilla olevaa materiaalia.
Liiketoimintamallin analyysissä erityisesti ruokahävikin hyödyntämisen ympärille luodut uudet innovaatiot ja toimintatavat osoittautuivat kaikkein tehokkaimmiksi. Perinteisissä liiketoimintamalleissa ruokahävikkiin liittyvät erityishaasteet, kuten sen aika– ja paikkasidonnaisuus, on hankala ottaa huomioon ja logistiikan kustannukset nousevat liian korkeiksi. Kuluttajien asenteet sekä lainsäädännön asettamat rajoitukset asettivat odotetusti haasteita. Toimijat ovat kuitenkin onnistuneet löytämään näihin haasteisiin toimivia ratkaisuja. Toimivan tuotteen tarjoaminen on ensisijainen kuluttajien asenteisiin vaikuttava tekijä. Lainsäädännön osalta vastuiden selkeä määrittely nousi keskeiseksi liiketoimintaa helpottavaksi tekijäksi.
The study is carried out through a multiple case analysis. The objects of the analysis are three companies already utilizing food waste as part of their business. The companies differ in how they are placing food waste in their business models: food waste is seen as a raw material, the object of exchange, and as an unnecessary waste. The material for the thesis is collected in private interviews with the company representatives and from company websites and social media channels.
In the business model analysis the most central finding is that new innovative business models especially designed around food waste are needed. The emergence of food waste is geographically wide spread. It is also a fast degradable ingredient, thus this creates logistical challenges traditional business models have trouble to overcome. Consumer attitudes and legislative barriers have also hindered the use of circular business models. The findings of this thesis suggest that a good offer is the primary way to shift consumer attitudes and that the most important question in legislative barriers is the clear definition of the responsibility of the quality of the food.