Johdon päätöksentekoprosessiin vaikuttavia tekijöitä
Kesänen, Hannu (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kesänen, Hannu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196685
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196685
Tiivistelmä
Organisaatioiden päätöksentekijät ovat päivittäin useiden valintojen edessä. Päätöksillään he vievät organisaatiota haluttuun suuntaan ja ohjaavat työntekijöiden jokapäiväistä toimintaa. Jatkuvan toimintaympäristön muutoksen keskellä johdon päätöksenteon nopeus korostuu ja päätöksiä tehdään tilanteesta riippuen joko halliten ylitsevuotavaa informaatiotulvaa tai toimien hyvinkin puutteellisten tietojen kanssa. Päätöksen ympärillä on aina joukko tekijöitä, jotka vaikuttavat lopulliseen valintaan ja jotka päätöksentekijän olisi hyvä huomioida ja tunnistaa päätöksentekoprosessissaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään johdon päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä osuuskaupan kontekstissa. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan johdon päätöksentekoprosessia, sen vaiheita sekä vision, strategian ja organisaatiokulttuurin vaikutusta päätöksentekoon. Laadullinen case-tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena osuuskaupassa. Kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä case-organisaation johtoryhmästä ja hallituksesta. Kysely koostui kahdesta teemasta, jotka käsittelivät yksilön päätöksentekoa, strategian ja vision vaikutusta sekä strategista päätöksentekoa. Organizational decision makers make multiple choices every day. With their decisions they lead the organization to a desired direction an guide the everyday actions of employees. While the operational environment is continuously changing, the rapidness in management decision making is emphasized. Depending on the situation, management is forced to make decisions either handling an overwhelming information flood or dealing with insufficient knowledge about the matter. There is always a lot of factors which on a way or another affect the final choice and which in a way affect the final choice and which the decision maker should consider in his making process. This research examines the factors affecting management decision making in co-operative store context. The main focus is in the management decision making process, and study aims ti find out what phases it includes an how vision, strategy an organizational culture affect decision making. This qualitative case study scrutinizes decision making in one organization, co-operative store. Empirical research was conducted as a survey to which seven members of the board of directors and executive group of the case organization answered. Survey consisted of two parts that addressed the individual decision making, the affect of strategy and vision and strategic decision making.