International intrapreneurship in multinational corporations: A case study
Tulensalo, Johanna (2017)
Pro gradu -tutkielma
Tulensalo, Johanna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196650
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196650
Tiivistelmä
This study contributes to the previous investigations of international intrapreneurship and provides better understanding of how international intrapreneurship works in the context of Multinational Corporations (MNCs). Intrapreneurship in international context has been relatively little researched before and thus this research brings new insights to the current literature of international intrapreneurship. In this study it was focused on finding supporting factors for the previous theory of international intrapreneurship through qualitative single case study of Corporation Alpha. Alpha is a Multinational Corporation working in the field of professional services that is categorized as a Large Enterprise. In the empirical research it was interviewed five Alpha’s employees that all are part of Alpha’s top management. This study shows that in order to understand, how international intrapreneurship works in MNCs, it should be focused on creating intrapreneurial environment in the firm. It can be done by focusing on factors that are related to five organizational dimensions that are: Global and local leadership, organizational culture, organizational resources and competences, organizational structure and global, local and individual rewarding system. The dimensions should be looked at from the local unit point of view as an exporter and international unit point of view as an importer. In addition to the factors related to the five dimensions, foreign market conditions related to economic and political conditions, domestic competition and cultural environment of the foreign market should be taken into account. The foreign market conditions help to understand the differences between countries and make decision of which country units to approach at first. Tämä tutkimus pohjautuu aikaisempiin tutkimuksiin kansainvälisestä sisäisestä yrittäjyydestä sekä tarjoaa paremman ymmärryksen, miten kansainvälinen sisäinen yrittäjyys toimii monikansallisissa yhtiöissä. Sisäistä yrittäjyyttä kansainvälisessä kontekstissa on tutkittu suhteellisen vähän ennestään ja siten tämä tutkimus tuo uusia näkemyksiä nykyiseen kansainvälisen sisäisen yrittäjyyden kirjallisuuteen. Tässä tutkimuksessa keskityttiin löytämään aikaisempaan kansainväliseen sisäiseen yrittäjyyteen liittyvään teoriaan tukevia tekijöitä kvalitatiivisen yksittäistapaustutkimuksen yhtiö Alphan kautta. Alpha on monikansallinen yhtiö, joka työskentelee konsultointipalvelualalla ja luokitellaan suuryritykseksi. Empiirisessä tutkimuksessa haastateltiin viittä Alfan ylimpään johtoon kuuluvaa työntekijää. Tämä tutkimus osoittaa, että ymmärtääkseen, miten kansainvälinen sisäinen yrittäjyys toimii monikansallisissa yhtiöissä, olisi keskityttävä luomaan sisäistä yrittäjyyttä tukeva toimintaympäristö yritykseen. Tutkimuksen mukaan se voidaan tehdä keskittymällä tekijöihin, jotka liittyvät viiteen organisaationaaliseen tekijään, jotka ovat: globaali- ja paikallinenjohtaminen, organisaatiokulttuuri, organisaation resurssit ja kompetenssi, organisaatiorakenne ja globaali-, paikallinen- ja yksilöllinen palkitsemisjärjestelmä. Näitä tekijöitä olisi tarkasteltava sekä paikallisen yksikön näkökulmasta viejän roolissa että kansainvälisen yksikön näkökulmasta maahantuojan roolissa. Organisaationaalisten tekijöiden lisäksi, ulkomaisten markkinoiden taloudelliset ja poliittiset olosuhteet, kotimainen kilpailu ja kulttuurinen ympäristö tulisi ottaa huomioon, jotta voidaan ymmärtää maiden välisiä eroja sekä pystytään päättämään, minkä maan yksiköitä tulisi lähestyä ensin.