Johtaminen murroksessa – esimies-alaissuhde ja johtajuus virtuaalisessa ympäristössä, case OP Keski-Suomi
Aspara, Marjo (2017)
Pro gradu -tutkielma
Aspara, Marjo
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196636
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196636
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme on muuttumassa internetpohjaiseksi, koko ajan ja kaikkialla kaikkien saatavilla olevaksi verkostoksi. Työpaikan rinnalle on noussut uusi virtuaalisen työtilan käsite, kun yhä useammassa työpaikassa on alettu hyödyntää virtuaalisen työn mahdollisuutta. Sen lisäksi, että virtuaalisuus on muuttanut työn organisointitapaa, se on asettanut johtajuuden ja esimies-alaissuhteen uusien haasteiden eteen. Voidaan kiistatta sanoa, että johtaminen murroksessa.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, muuttaako virtuaalisuus johtamista ja erityisesti esimies-alaissuhdetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena case-yrityksen ollessa Keski-Suomen Osuuspankki. Empiirinen aineisto koottiin haastattelemalla neljää esimiestä ja kunkin esimiehen yhtä virtuaalisesti ja yhtä kasvokkain johdettavaa alaista. Kuvattu haastateltavien valinta mahdollisti vertailevan tutkimisstrategian käytön selvitettäessä virtuaalisuuden johtamiselle asettamia perinteisestä poikkeavia vaatimuksia.
Tutkimus osoitti, että virtuaalijohtajuus on vaativampaa kuin perinteinen johtajuus ja edellyttää johtajalta energisoivaa ja innostavaa roolia. Yhteisen fyysisen tilan puuttuminen korostaa esimiehen merkitystä, monimutkaistaa sosiaalisia prosesseja ja vaikeuttaa perinteisten johtamismekanismien käyttöä. Virtuaalinen konteksti vaatii jämäkän, mutta ihmisten johtamiseen keskittyvän esimiehen, joka innostaa ja valmentaa alaisiaan sekä tukee näiden itseohjautuvuutta. Virtuaalijohtamisessa korostuvat suhteiden luomisen ja luottamuksen lisäksi johtamisen vuorovaikutus-, viestintä- ja tiedonjakokäytännöt. Our society is transforming into internet-based network that is everywhere and all the time. To challenge the traditional workplace, a new concept of virtual workspace, has emerged as ever-increasing number of companies and people have started to utilize the possibility of virtual work. In addition to changing the way of organizing the work, the virtualness has made the leadership to confront totally new types of challenges. Without a doubt the leadership is facing an adolescence.
The purpose of the study was to find out whether the virtualness changes the leadership and especially leader-member –relationship. The study was conducted as a qualitative case study in Keski-Suomen Osuuspankki. The empirical material was gathered through interviewing four managers and two specialists reporting to each manager; a virtually managed specialist and a specialist who is managed in face-to-face -environment. The said choice of interviewees enabled a comparative approach when figuring out the special requirements that the virtualness sets for leadership.
The study showed that virtual leadership is more demanding than traditional leadership and requires more energizing and inspirational role from the manager. In the absence of common physical space, the importance of the manager increases, the social processes become more complex and the use of traditional leadership mechanisms becomes increasingly difficult. The virtual context calls for sturdy manager, who concentrates on people leadership, inspires the people and acts as a coach to his subordinates as well as gives support to self-management. In addition to relationship building and trust, both interaction-, communication- and knowledge sharing skills play a key role in virtual leadership
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, muuttaako virtuaalisuus johtamista ja erityisesti esimies-alaissuhdetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena case-yrityksen ollessa Keski-Suomen Osuuspankki. Empiirinen aineisto koottiin haastattelemalla neljää esimiestä ja kunkin esimiehen yhtä virtuaalisesti ja yhtä kasvokkain johdettavaa alaista. Kuvattu haastateltavien valinta mahdollisti vertailevan tutkimisstrategian käytön selvitettäessä virtuaalisuuden johtamiselle asettamia perinteisestä poikkeavia vaatimuksia.
Tutkimus osoitti, että virtuaalijohtajuus on vaativampaa kuin perinteinen johtajuus ja edellyttää johtajalta energisoivaa ja innostavaa roolia. Yhteisen fyysisen tilan puuttuminen korostaa esimiehen merkitystä, monimutkaistaa sosiaalisia prosesseja ja vaikeuttaa perinteisten johtamismekanismien käyttöä. Virtuaalinen konteksti vaatii jämäkän, mutta ihmisten johtamiseen keskittyvän esimiehen, joka innostaa ja valmentaa alaisiaan sekä tukee näiden itseohjautuvuutta. Virtuaalijohtamisessa korostuvat suhteiden luomisen ja luottamuksen lisäksi johtamisen vuorovaikutus-, viestintä- ja tiedonjakokäytännöt.
The purpose of the study was to find out whether the virtualness changes the leadership and especially leader-member –relationship. The study was conducted as a qualitative case study in Keski-Suomen Osuuspankki. The empirical material was gathered through interviewing four managers and two specialists reporting to each manager; a virtually managed specialist and a specialist who is managed in face-to-face -environment. The said choice of interviewees enabled a comparative approach when figuring out the special requirements that the virtualness sets for leadership.
The study showed that virtual leadership is more demanding than traditional leadership and requires more energizing and inspirational role from the manager. In the absence of common physical space, the importance of the manager increases, the social processes become more complex and the use of traditional leadership mechanisms becomes increasingly difficult. The virtual context calls for sturdy manager, who concentrates on people leadership, inspires the people and acts as a coach to his subordinates as well as gives support to self-management. In addition to relationship building and trust, both interaction-, communication- and knowledge sharing skills play a key role in virtual leadership