Kumppanuussuhteen motiivit ja menestystekijät case-yritys X:n strategisessa hankinnassa
Kuparinen, Tuomas (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kuparinen, Tuomas
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186628
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186628
Tiivistelmä
Nykyään puhutaan paljon yritysten välisestä kumppanuudesta ja sen hyödyistä. Monien kumppanuuksien on kuitenkin todettu epäonnistuvan. Sen vuoksi tämän kvalitatiivisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miksi yritykset solmivat kumppanuussuhteita, mitkä strategiset päätökset ovat niiden taustalla, sekä mitkä tekijät vaikuttavat kumppanuuden onnistumiseen. Näihin kysymyksiin pyritään vastaamaan empiirisen tutkimuksen avulla, haastattelemalla viittä yritystä, joista yksi on ostava case-yritys ja neljä muuta ovat case-yrityksen toimittajia. Kumppanuutta sekä siihen liittyviä motiiveja ja menestystekijöitä on tutkittu jo ennestään. Tässä tapaustutkimuksessa keskitytään erityisesti toimittajakumppanuussuhteisiin. Tutkimuksella pyritään kehittämään case-yrityksen toimittajakumppanuussuhteiden johtamista ja varmistamaan niiden onnistuminen. Tutkimuksen tulokset osoittavat selkeitä hyötyjä, joita kumppanuus onnistuessaan tarjoaa. Lisäksi on tunnistettavissa tekijöitä, jotka vaikuttavat kumppanuuden onnistumiseen, sekä epäonnistumiseen. Partnership between companies has been a prevalent topic nowadays. However, numerous corporate partnerships have failed. Therefore, this qualitative research strives to study what are the motives for partnership, what kind of strategic decisions partnership is based on, and which factors affect to partnership’s success. The empirical study is conducted by interviewing five companies including the case company and its four suppliers. The existing literature has documented the motives and success factors of business partnerships. This research contributes to existing literature by focusing on supplier partnerships. Furthermore, this research aims to develop the partnership management of the case company and its suppliers. The empirical results indicate clear benefits that a successful partnership may offer. Additionally, this study recognizes several factors which affect to success and failure of partnership.