Arvonmääritys ongelmana pienten ja keskisuurten yritysten yrityskaupoissa
Martikainen, Juhani (2017)
Kandidaatintutkielma
Martikainen, Juhani
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186623
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186623
Tiivistelmä
Suurin osa suomalaisista yrityksistä on kooltaan pieniä ja keskisuuria. Yritysten väliset yrityskaupat taas ovat lisääntyneet viimeisten vuosikymmenten aikana, jonka myötä myös yrityskaupoissa syntyneet ongelmat ja riidat ovat lisääntyneet.
Yrityskaupat ovat aina uniikkeja ja tarvitsevat monilta osiltaan erikoisosaamista. Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä arvonmäärityksestä syntyneisiin ongelmiin pienten ja keskisuurten yritysten välisissä yrityskaupoissa, joissa sopivaa markkinahintaa ei ole määritetty julkisesti noteerattujen yritysten tapaan markkinoilla. Tutkielma alkaa teoriaosuudesta, jossa perehdytään aiemman tutkimuksen avulla yrityskauppojen toteutustapojen vaihtoehtoihin, toteutustavan valinnan merkitykseen verotuksellisesta näkökulmasta sekä yrityskaupan arvonmäärittämiseen. Tämän jälkeen on empiirinen osio, jossa aiheesta julkaistujen raporttien pohjalta etsitään syitä yrityskaupoissa syntyneisiin ongelmiin ja etsitään niihin ratkaisuja esitettyä teoriaa hyödyntäen.
Tutkielmassa saatiin selville oikean ja sopivan arvonmäärityksen olevan merkittävimpiä tekijöitä yrityskaupan onnistumisen kannalta. Kuitenkaan pienet ja keskisuuret yritykset eivät käytä arvonmäärityksessä useinkaan apunaan asiantuntijoiden palveluja, jolloin se jää kaupan osapuolten tehtäväksi ja johtaa usein kaupan kaatumiseen tai riitaantumiseen kaupan jälkeen. Most of the Finnish companies are small and medium-sized enterprises. Merges and acquisitions have increased over the last few decades, which has also increased the problems and disputes that have arisen in corporate acquisitions.
Acquisitions are always unique and need special expertise in many areas. The purpose of this thesis is to gain insight into the problems arising from the valuation of acquisitions between small and medium-sized companies where the appropriate market price has not been determined on the market by publicly quoted companies. The thesis begins with a theory section that explores the options for the implementation of acquisitions, the significance of the implementation method from the tax perspective and the valuation of the acquisition. Thereafter, there is an empirical part based on the published reports, which seeks reasons for the problems that arise from the acquisitions and seeks solutions for them by using the presented theory.
The thesis shows that the right and proper valuation was one of the most important factors in the success of the acquisition. However, small and medium-sized companies do not often use expert services in valuation, leaving it to the trading parties, which often leads to a failure in acquisition or issues after the deal.
Yrityskaupat ovat aina uniikkeja ja tarvitsevat monilta osiltaan erikoisosaamista. Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä arvonmäärityksestä syntyneisiin ongelmiin pienten ja keskisuurten yritysten välisissä yrityskaupoissa, joissa sopivaa markkinahintaa ei ole määritetty julkisesti noteerattujen yritysten tapaan markkinoilla. Tutkielma alkaa teoriaosuudesta, jossa perehdytään aiemman tutkimuksen avulla yrityskauppojen toteutustapojen vaihtoehtoihin, toteutustavan valinnan merkitykseen verotuksellisesta näkökulmasta sekä yrityskaupan arvonmäärittämiseen. Tämän jälkeen on empiirinen osio, jossa aiheesta julkaistujen raporttien pohjalta etsitään syitä yrityskaupoissa syntyneisiin ongelmiin ja etsitään niihin ratkaisuja esitettyä teoriaa hyödyntäen.
Tutkielmassa saatiin selville oikean ja sopivan arvonmäärityksen olevan merkittävimpiä tekijöitä yrityskaupan onnistumisen kannalta. Kuitenkaan pienet ja keskisuuret yritykset eivät käytä arvonmäärityksessä useinkaan apunaan asiantuntijoiden palveluja, jolloin se jää kaupan osapuolten tehtäväksi ja johtaa usein kaupan kaatumiseen tai riitaantumiseen kaupan jälkeen.
Acquisitions are always unique and need special expertise in many areas. The purpose of this thesis is to gain insight into the problems arising from the valuation of acquisitions between small and medium-sized companies where the appropriate market price has not been determined on the market by publicly quoted companies. The thesis begins with a theory section that explores the options for the implementation of acquisitions, the significance of the implementation method from the tax perspective and the valuation of the acquisition. Thereafter, there is an empirical part based on the published reports, which seeks reasons for the problems that arise from the acquisitions and seeks solutions for them by using the presented theory.
The thesis shows that the right and proper valuation was one of the most important factors in the success of the acquisition. However, small and medium-sized companies do not often use expert services in valuation, leaving it to the trading parties, which often leads to a failure in acquisition or issues after the deal.