Data-analytiikka toimitusketjun johtamisen työkaluna
Lisitsyn, Anastasia (2017)
Kandidaatintutkielma
Lisitsyn, Anastasia
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186621
Tiivistelmä
Lähivuosina data-analytiikan merkitys on vahvistunut entisestään big datan myötä. Se on noussut keskeiseksi elementiksi nykyajan liiketoiminnassa, jossa yrityksiltä vaaditaan yhä joustavampaa toimintatapaa. Tutkielman tavoitteena on hahmottaa data-analytiikka -ilmiötä toimitusketjun johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään avaamaan kohdeyritysten tuottaman big datan ominaisuuksia ja sen hallintaan liittyviä ratkaisuja, sekä data-analytiikan rooliin vaikuttavia tekijöitä. Data-analytiikan hyödyntämistä on tarkasteltu toimitusketjun seuraavilla osa-alueilla: myynnissä, hankinnassa, tuotannossa ja logistiikassa.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen keinoja ja tutkimuksen kohdeyrityksinä on kaksi eri toimialalla toimivaa yritystä. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja, joiden pohjana on hyödynnetty valmista haastattelurunkoa. Haastatteluihin on osallistunut kohdeyritysten henkilöstöä, jolla on aikaisempaa kokemusta data-analytiikasta ja/tai sen hyödyntämisestä omissa työtehtävissään. Tutkimusmenetelmällä on pyritty saamaan mahdollisimman kattavaa pohdintaa pitäytymällä kuitenkin annetussa aiheessa.
Tutkimuksessa selviää, että yrityksissä tuotetussa big datassa ja siihen liittyvissä ratkaisuissa on yhtäläisyyksiä kohdeyritysten välillä, mutta myös toimialakohtaisia eroja on havaittavissa. Lisäksi samankaltaisia havaintoja on nähtävissä data-analytiikan soveltamiskohteissa toimitusketjun eri osa-alueilla. Kohdeyrityksissä data-analytiikkaa hyödynnetään johdon päätöksentekoa tukevana työkaluna, joka mahdollistaa tarkemman suunnittelun ja optimaalisimman ratkaisun löytämisen annetuista vaihtoehdoista. In recent years, the significance of data-analytics has become more apparent with the rise of big data. It has developed into a central part of modern business where companies are required to be increasingly adaptable to changing environment. The aim of this thesis is to understand data-analytics as a phenomenon in supply chain management. This study focuses on explaining the features of big data and how it’s managed as well as the role of data-analytics in case companies and what factors affects its application. The application of data-analytics is examined in following segments of supply chain: selling, sourcing, production and logistics.
The study is conducted as a case study using qualitative research methods and the subjects of this study are two companies operating in different industries. The research material has been collected through theme interviews using an interview frame. The participants of the interviews are personnel of the case companies and have experience in data-analytics and/or use it in their job tasks. This research method is designed to produce comprehensive discussion on the given subject.
The results of this study show that the big data produced in the case companies and the solutions made to control it are similar in both case companies. There are also differences that can be detected due to dissimilarity of the industries. Furthermore, similar observations can be made in applications of data-analytics in supply chain management. All in all, data-analytics is seen as a supportive tool for management that enables more accurate planning as well as finding optimal solutions from various options.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen keinoja ja tutkimuksen kohdeyrityksinä on kaksi eri toimialalla toimivaa yritystä. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja, joiden pohjana on hyödynnetty valmista haastattelurunkoa. Haastatteluihin on osallistunut kohdeyritysten henkilöstöä, jolla on aikaisempaa kokemusta data-analytiikasta ja/tai sen hyödyntämisestä omissa työtehtävissään. Tutkimusmenetelmällä on pyritty saamaan mahdollisimman kattavaa pohdintaa pitäytymällä kuitenkin annetussa aiheessa.
Tutkimuksessa selviää, että yrityksissä tuotetussa big datassa ja siihen liittyvissä ratkaisuissa on yhtäläisyyksiä kohdeyritysten välillä, mutta myös toimialakohtaisia eroja on havaittavissa. Lisäksi samankaltaisia havaintoja on nähtävissä data-analytiikan soveltamiskohteissa toimitusketjun eri osa-alueilla. Kohdeyrityksissä data-analytiikkaa hyödynnetään johdon päätöksentekoa tukevana työkaluna, joka mahdollistaa tarkemman suunnittelun ja optimaalisimman ratkaisun löytämisen annetuista vaihtoehdoista.
The study is conducted as a case study using qualitative research methods and the subjects of this study are two companies operating in different industries. The research material has been collected through theme interviews using an interview frame. The participants of the interviews are personnel of the case companies and have experience in data-analytics and/or use it in their job tasks. This research method is designed to produce comprehensive discussion on the given subject.
The results of this study show that the big data produced in the case companies and the solutions made to control it are similar in both case companies. There are also differences that can be detected due to dissimilarity of the industries. Furthermore, similar observations can be made in applications of data-analytics in supply chain management. All in all, data-analytics is seen as a supportive tool for management that enables more accurate planning as well as finding optimal solutions from various options.