Pienen kahvila-ravintola –alan yrityksen markkinoinnin kehittäminen: Case Cafe Kristiina
Jouttijärvi, Sara (2017)
Kandidaatintutkielma
Jouttijärvi, Sara
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186603
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186603
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten pieni kahvila-ravintola –alan yritys voisi kehittää markkinointiaan ja näin laajentaa asiakaskuntaansa. Markkinoinnin kehittäminen on laaja alue, joten siinä keskitytään markkinointiviestintään, asiakaslähtöisyyteen sekä yrityksen kilpailuetuihin. Teoriaosuudessa käydään läpi pienen yrityksen ominaispiirteitä sekä sen kohtaamia haasteita markkinoinnissa. Tämän jälkeen keskitytään markkinoinnin kehittämisen keinoihin. Empiirinen tutkimus on suoritettu käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää asiakaskyselyn muodossa, sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää sähköpostihaastattelun muodossa.
Aiemman kirjallisuuden, tieteellisten artikkelien sekä empiirisen tutkimuksen pohjalta on pyritty pääsemään tavoitteeseen ja ideoimaan markkinoinnin kehittämisen keinoja pienelle kahvila-ravintola –alan yritykselle. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen tulee hyödyntää kustannustehokkaita digitaalisia markkinointiviestintäkanavia, kasvotusten tapahtuvaa mainontaa, sekä perinteistä printtimainontaa. Elektroninen ja luonnollinen WOM ovat erittäin tärkeitä tekijöitä kyseisellä toimialalla. Markkinointiviestinnän toivotaan olevan osallistavaa, hauskaa ja informoivaa. Asiakaslähtöisyydessä on keskityttävä asiakkaiden kuuntelemiseen, segmentointiin sekä asiakassuhteiden hallintaan. Kilpailuedut on tuotava selkeästi asiakkaiden näkyville ja niitä on pyrittävä käyttämään alan tarjoamissa markkinointimahdollisuuksissa. The aim of this research is to find out, how could a small firm from café-restaurant –industry develop its marketing to broaden its customer base. Development of marketing is a wide topic and therefore this research focuses on marketing communications, customer-orientation and the competitive advantages of the company. In the theoretical part, the characteristics of a small firm and the challenges it faces with marketing are discussed. After that, the theory will focus on the potential ways to develop marketing. The empirical study is conducted by using quantitative research methods in the form of a customer survey, and qualitative research methods in the form of an e-mail interview.
Based on previous literature, scientific articles and the empirical study this research has aimed to answer the research questions and generate ideas about how could a small firm from café-restaurant –industry develop its marketing. It was found out that the firm should utilize cost-effective digital marketing communication channels, face-to-face marketing, as well as traditional print advertising. Electronic and natural WOM appeared to be important factors in the industry. The customers wish marketing communications to be participative, funny and informative. What comes to customer-orientation, the firm should focus on listening and segmenting the customers as well as managing relationships. The competitive advantages should be brought clearly into customers’ sight, and they should be used with the marketing opportunities the industry offers.
Aiemman kirjallisuuden, tieteellisten artikkelien sekä empiirisen tutkimuksen pohjalta on pyritty pääsemään tavoitteeseen ja ideoimaan markkinoinnin kehittämisen keinoja pienelle kahvila-ravintola –alan yritykselle. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen tulee hyödyntää kustannustehokkaita digitaalisia markkinointiviestintäkanavia, kasvotusten tapahtuvaa mainontaa, sekä perinteistä printtimainontaa. Elektroninen ja luonnollinen WOM ovat erittäin tärkeitä tekijöitä kyseisellä toimialalla. Markkinointiviestinnän toivotaan olevan osallistavaa, hauskaa ja informoivaa. Asiakaslähtöisyydessä on keskityttävä asiakkaiden kuuntelemiseen, segmentointiin sekä asiakassuhteiden hallintaan. Kilpailuedut on tuotava selkeästi asiakkaiden näkyville ja niitä on pyrittävä käyttämään alan tarjoamissa markkinointimahdollisuuksissa.
Based on previous literature, scientific articles and the empirical study this research has aimed to answer the research questions and generate ideas about how could a small firm from café-restaurant –industry develop its marketing. It was found out that the firm should utilize cost-effective digital marketing communication channels, face-to-face marketing, as well as traditional print advertising. Electronic and natural WOM appeared to be important factors in the industry. The customers wish marketing communications to be participative, funny and informative. What comes to customer-orientation, the firm should focus on listening and segmenting the customers as well as managing relationships. The competitive advantages should be brought clearly into customers’ sight, and they should be used with the marketing opportunities the industry offers.