Integration of marketing and R&D in new product development
Knaapi, Joona (2017)
Pro gradu -tutkielma
Knaapi, Joona
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166487
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166487
Tiivistelmä
New product development has been generally accepted as a key success factor in modern markets. Systematical new product development processes have led to shorter development cycles, reduced costs, and better products. Marketing and R&D are two of the most important functional areas when it comes to new product development. The purpose of the exploratory research is to build a taxonomy description of different configurations of marketing and R&D that are used during new product development in Finnish companies. To achieve this goal, a survey is distributed to 418 companies, and the results are analyzed using cluster analysis.
The observations are divided into four clusters, which represent different archetypical approaches to the integration of marketing and R&D. These configurations serve as a groundwork for further research, and could also help managers to reflect the configuration of their product development in relation to other companies. Tuotekehitys on yksi tärkeimpiä menestystekijöitä usealle organisaatiolle. Tuotekehityksen tehokas organisointi johtaa parhaimmillaan lyhyempiin projekteihin, alhaisempiin kustannuksiin ja parempiin lopputuotteisin. Markkinoinnilla on paljon annettavaa tuotekehitykseen ja sitä koskevaan tutkimukseen. Tässä pro-gradu tutkielmassa perehdytään aiempaan tuotekehitystä sekä erityisesti markkinoinnin ja tuotekehityksen integraatiota koskevaan tutkimukseen. Teoriaosuuden pohjalta rakennetaan 418 yritykselle toimitettava kysely, jonka avulla kartoitetaan erilaisia suomalaisissa yrityksessä käytettyjä tapoja organisoida markkinointi ja tuotekehitys.
Tutkimus toteutetaan käyttäen klusterianalyysiä. Yritykset jaetaan neljään klusteriin, jotka kuvaavat erilaisia arkkityyppisiä lähestymistapoja markkinoinnin ja tuotekehityksen yhdistämiseen. Tutkimus on luonteeltaan exploratiivinen. Sen tulokset toimivat pohjatyönä ilmiön paremmalle ymmärrykselle ja mahdolliselle jatkotutkimukselle. Luokittelu voi lisäksi auttaa yrityksiä tarkastelemaan oman tuotekehityksensä organisointia suhteessa muihin yrityksiin.
The observations are divided into four clusters, which represent different archetypical approaches to the integration of marketing and R&D. These configurations serve as a groundwork for further research, and could also help managers to reflect the configuration of their product development in relation to other companies.
Tutkimus toteutetaan käyttäen klusterianalyysiä. Yritykset jaetaan neljään klusteriin, jotka kuvaavat erilaisia arkkityyppisiä lähestymistapoja markkinoinnin ja tuotekehityksen yhdistämiseen. Tutkimus on luonteeltaan exploratiivinen. Sen tulokset toimivat pohjatyönä ilmiön paremmalle ymmärrykselle ja mahdolliselle jatkotutkimukselle. Luokittelu voi lisäksi auttaa yrityksiä tarkastelemaan oman tuotekehityksensä organisointia suhteessa muihin yrityksiin.