Toimittajanvalintaprosessi ja valintakriteerit: Case Stockmann
Ketonen, Jussi (2016)
Kandidaatintutkielma
Ketonen, Jussi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705126397
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705126397
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, kuinka yritykset valitsevat tavarantoimittajiaan. Tutkielmassa selvitetään vaiheittain, miten yrityksien toimittajanvalintaprosessi etenee, ja millaisilla valintakriteereillä valinta suoritetaan. Lisäksi tutkitaan, mitkä valintakriteerit ovat tärkeämpiä muihin verrattuna. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, ja se suoritettiin haastattelemalla Stockmannin kodinosaston strategista ostajaa. Työ perustuu pitkälti alan kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin, ja haastattelusta haetaan empiiristä vertailukohtaa teorialle.
Teorian pohjalta toimittajan valinnan havaittiin olevan monivaiheinen prosessi, joka alkaa hankintatarpeen määrityksellä ja päättyy lopulta yhden, sopivimman toimittajan valintaan. Jokaisella vaiheella on omia menetelmiä ja prosesseja, jotka on suunniteltu auttamaan sopivimman toimittajan löytämisessä. Tässä tutkimuksessa esille nousivat Kraljicin portfoliomalli sekä analyyttinen hierarkiaprosessi AHP.
Suurimmassa osassa tutkimuksia tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat hinta, laatu sekä toimitusajat ja niistä kiinnipitäminen. Näiden lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin myös esimerkiksi toimittajan maantieteellistä sijaintia, taloudellista vakautta sekä eettisyyttä, mikä nousi caseyrityksessä yhdeksi tärkeimmistä kriteereistä.
Teorian ja empirian välille muodostui tutkielmassa todellisuuskuilu. Teoria tarjoaa yrityksille monivaiheisia ja erittäin yksityiskohtaisia valintamalleja toimittajanvalintaan. Käytännössä kuitenkin prosessi voi olla usein paljon suoraviivaisempi ja yksinkertaisempi. Stockmannilla toimittajanvalinnasta vastaavat ostajat, jotka saavat pitkälti vapaat kädet muodostaa yhteistyösuhteita haluamiensa tavarantoimittajien kanssa. The purpose of this Bachelor’s thesis is to study how companies choose their respective suppliers. In practice this means researching the supplier selection process step-by-step. The study also takes a look at the supplier selection criteria, and aims to find out which criteria are more relevant in the selection process than others. The study is a qualitative study, and it was carried out by interviewing a strategic buyer at Stockmann. The thesis is based on relevant literature and articles from academic journals, and the interview provides real life support for the found theory.
Found theory showed that supplier selection is a multi-stage process, which begins at defining the need for an acquisition and ends at the choice of a single, most optimal supplier. Each stage has its own methods and processes that are designed to help in finding the most optimal supplier. In this study, the approached methods are the Kralic portolio model and the analytical Hierarchy Process or AHP.
Most of the reviewed studies suggest that the most important supplier selection criteria are price, quality and on-time delivery. In addition this study takes a look at the suppliers’ geographical location, financial stability and social responsibility. The latter was taken into inspection since it was suggested to be the most important factor at case-company Stockmann.
The study found differences between theory and practice. Theory offers companies detailed and multi-staged patterns in choosing suppliers. In reality the process can be a lot more streamlined and simple. At Stockmann, the buyers are free to form buyer-supplier relationships with the suppliers of their choosing, if they meet the minimum criteria set by the organizations management.
Teorian pohjalta toimittajan valinnan havaittiin olevan monivaiheinen prosessi, joka alkaa hankintatarpeen määrityksellä ja päättyy lopulta yhden, sopivimman toimittajan valintaan. Jokaisella vaiheella on omia menetelmiä ja prosesseja, jotka on suunniteltu auttamaan sopivimman toimittajan löytämisessä. Tässä tutkimuksessa esille nousivat Kraljicin portfoliomalli sekä analyyttinen hierarkiaprosessi AHP.
Suurimmassa osassa tutkimuksia tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat hinta, laatu sekä toimitusajat ja niistä kiinnipitäminen. Näiden lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin myös esimerkiksi toimittajan maantieteellistä sijaintia, taloudellista vakautta sekä eettisyyttä, mikä nousi caseyrityksessä yhdeksi tärkeimmistä kriteereistä.
Teorian ja empirian välille muodostui tutkielmassa todellisuuskuilu. Teoria tarjoaa yrityksille monivaiheisia ja erittäin yksityiskohtaisia valintamalleja toimittajanvalintaan. Käytännössä kuitenkin prosessi voi olla usein paljon suoraviivaisempi ja yksinkertaisempi. Stockmannilla toimittajanvalinnasta vastaavat ostajat, jotka saavat pitkälti vapaat kädet muodostaa yhteistyösuhteita haluamiensa tavarantoimittajien kanssa.
Found theory showed that supplier selection is a multi-stage process, which begins at defining the need for an acquisition and ends at the choice of a single, most optimal supplier. Each stage has its own methods and processes that are designed to help in finding the most optimal supplier. In this study, the approached methods are the Kralic portolio model and the analytical Hierarchy Process or AHP.
Most of the reviewed studies suggest that the most important supplier selection criteria are price, quality and on-time delivery. In addition this study takes a look at the suppliers’ geographical location, financial stability and social responsibility. The latter was taken into inspection since it was suggested to be the most important factor at case-company Stockmann.
The study found differences between theory and practice. Theory offers companies detailed and multi-staged patterns in choosing suppliers. In reality the process can be a lot more streamlined and simple. At Stockmann, the buyers are free to form buyer-supplier relationships with the suppliers of their choosing, if they meet the minimum criteria set by the organizations management.