Muutokset yritysten hinnoitteluun big data-aikakaudella
Västilä, Olli (2017)
Kandidaatintutkielma
Västilä, Olli
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705116388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705116388
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on antaa lukijalle kuva yritysmarkkinoilla
käytettävistä hinnoittelustrategioista sekä niiden soveltuvuudesta erilaisiin
markkinatilanteisiin. Lisäksi työ antaa kuvauksen big datan ominaisuuksista, joilla
on eniten vaikutusta hinnoitteluun, ja tarkastelee yritysten hinnoittelun muutosta
big data-aikakaudella.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tutkimuskysymyksiin on annettu
vastaukset nojautuen tieteelliseen kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä
verkkoartikkeleihin. Työn tuloksena havaittiin, että useat yritykset yhä edelleen
perustavat hinnoittelunsa lähinnä sisäisiin tietolähteisiin. Ulkoisten lähteiden
käyttäminen on vähäistä.
Hinnoittelulla on suurin vaikutus yrityksen kannattavuuteen toimialasta
riippumatta. Harva yritys kuitenkaan panostaa hinnoitteluun, vaan se nähdään
usein osana laajempaa markkinointitoiminnan kokonaisuutta. Suurin osa
yrityksistä käyttää hinnoittelunsa perustana tuotteen kustannuksia, mikä on laajalti
osoitettu yhdeksi tehottomimmista hinnoitelumenetelmistä. Big data-analytiikan ja
työkalujen hyödyntäminen on kasvamassa ja ne yritykset, jotka ovat jo omaksuneet
muutokset, ovat toimialoillaan järjestäen parhaiden suoriutujien joukossa.
käytettävistä hinnoittelustrategioista sekä niiden soveltuvuudesta erilaisiin
markkinatilanteisiin. Lisäksi työ antaa kuvauksen big datan ominaisuuksista, joilla
on eniten vaikutusta hinnoitteluun, ja tarkastelee yritysten hinnoittelun muutosta
big data-aikakaudella.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tutkimuskysymyksiin on annettu
vastaukset nojautuen tieteelliseen kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä
verkkoartikkeleihin. Työn tuloksena havaittiin, että useat yritykset yhä edelleen
perustavat hinnoittelunsa lähinnä sisäisiin tietolähteisiin. Ulkoisten lähteiden
käyttäminen on vähäistä.
Hinnoittelulla on suurin vaikutus yrityksen kannattavuuteen toimialasta
riippumatta. Harva yritys kuitenkaan panostaa hinnoitteluun, vaan se nähdään
usein osana laajempaa markkinointitoiminnan kokonaisuutta. Suurin osa
yrityksistä käyttää hinnoittelunsa perustana tuotteen kustannuksia, mikä on laajalti
osoitettu yhdeksi tehottomimmista hinnoitelumenetelmistä. Big data-analytiikan ja
työkalujen hyödyntäminen on kasvamassa ja ne yritykset, jotka ovat jo omaksuneet
muutokset, ovat toimialoillaan järjestäen parhaiden suoriutujien joukossa.