Logistiikan palvelutarjooman arvoa luova modulaarinen tuotteistaminen
Markkanen, Laura (2017)
Pro gradu -tutkielma
Markkanen, Laura
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705026293
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705026293
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia logistiikan palvelutarjooman arvoa luovaa modulaarista tuotteistamista. Logistiikka-alan yritykset kohtaavat tänä päivänä haasteita monimutkaisten palvelukokonaisuuksien, vaihtelevien asiakasvaatimusten sekä standardoitujen ja räätälöityjen palvelujen tarjoamisen välillä. Yhä useammin asiakkaat saattavat vaatia lisäpalveluja ydinpalvelun ympärille, joista yritys ei välttämättä laskuta asiakasta lainkaan. Modulaarisen tuotteistamisen avulla on mahdollista vastata edellä mainittuihin haasteisiin luomalla konkreettinen, helposti ymmärrettävissä oleva ja asiakkaalle räätälöitynä ratkaisuna näkyvä palvelutarjooma.
Tutkimus toteutettiin kuudessa eri logistiikkaa harjoittavassa yrityksessä. Aineisto kerättiin haastatteluin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka yrityksissä hyödynnetään tuotteistamista ja, kuinka arvonluonti on onnistuttu huomioimaan palvelutarjoomassa. Tuotteistamista oltiin hyödynnetty kahdessa yrityksessä ja kahdessa yrityksessä modulaarinen tuotteistaminen oli mahdollinen tulevaisuuden vaihtoehto. Tuotteistaminen nähtiin muun muassa suoraviivaistamiseksi, standardoinniksi ja yhdenmukaistamiseksi. Modulaarisen tuotteistamisen osalta korostui etenkin asiakaslähtöisyyden ja räätälöinnin huomioiminen palvelutarjoomaa suunniteltaessa. Arvonluontia ja arvoajattelua ei kuitenkaan haastateltavissa yrityksissä ole onnistuttu hyödyntämään.
Tutkimus toteutettiin kuudessa eri logistiikkaa harjoittavassa yrityksessä. Aineisto kerättiin haastatteluin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka yrityksissä hyödynnetään tuotteistamista ja, kuinka arvonluonti on onnistuttu huomioimaan palvelutarjoomassa. Tuotteistamista oltiin hyödynnetty kahdessa yrityksessä ja kahdessa yrityksessä modulaarinen tuotteistaminen oli mahdollinen tulevaisuuden vaihtoehto. Tuotteistaminen nähtiin muun muassa suoraviivaistamiseksi, standardoinniksi ja yhdenmukaistamiseksi. Modulaarisen tuotteistamisen osalta korostui etenkin asiakaslähtöisyyden ja räätälöinnin huomioiminen palvelutarjoomaa suunniteltaessa. Arvonluontia ja arvoajattelua ei kuitenkaan haastateltavissa yrityksissä ole onnistuttu hyödyntämään.