Sähköisen rahtikirjan käytön kustannushyödyt - Logistiikan sähköisten toimintatapojen käyttöönoton haasteista ja esteistä motivaatiotekijöihin
Syrjänen, Veli-Matti (2017)
Diplomityö
Syrjänen, Veli-Matti
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286290
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286290
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetutkimuksessa tarkastellaan sähköisen rahtikirjan tuomia kustannushyötyjä manuaalisesti täytettyyn rahtikirjaan verrattuna. Samalla selvitetään digitaalisen toimitusketjun tuomia muita hyötyjä kuljetusyrityksille. Tämän lisäksi sähköisten toimintatapojen käyttöönoton haasteita, esteitä sekä erityispiirteitä tutkitaan aiempien tutkimusten sekä asiantuntijahaastattelujen kautta. Rahtikirjan hallinnollisten kustannusten laskennassa on käytetty pohjana manuaalisen rahtikirjan hallinnollisten kustannusten laskentamallia, joka perustuu SCM-menetelmään. Kustannuslaskentamallia on laajennettu niin, että kattaa myös sähköisten toimintatapojen tuomat kustannukset. Sähköisen rahtikirjan käytöllä voidaan saavuttaa noin 50 %:n säästöt työvoimakustannuksissa manuaalisen rahtikirjan käyttöön verrattuna. ERP-järjestelmällä tuotetun sähköisen rahtikirjan hallinnolliset kustannukset ovat kuitenkin pienillä lähetysmäärillä suuremmat kuin manuaalisten rahtikirjojen, mutta lähetysmäärien kasvaessa hallinnolliset kustannushyödyt suosivat sähköistä rahtikirjavaihtoehtoa. Pilvipalveluratkaisun kautta tuotettu sähköinen rahtikirja on muita rahtikirjavaihtoehtoja edullisempi myös pienemmillä lähetysmäärillä. Sähköisistä toimintatavoista, digitaalisesta toimitusketjusta ja kuljetusyritysten kokonaisvaltaisesta toiminnanohjauksesta koituvat hyödyt verrattuna manuaaliseen toimintatapaan ovat kuitenkin huomattavasti pelkkiä välittömiä kustannushyötyjä laajemmat. Kuljetusyritysten sähköisten toimintatapojen käyttöönoton haasteet ja esteet liittyvät lähinnä asenteisiin, totuttuihin toimintatapoihin sekä resursseihin, eikä kuljetuslajien välillä havaittu merkittäviä eroja. Käyttöönoton haasteet ja esteet korostuvat pienissä ja keskisuurissa kuljetusyrityksissä, joissa kehittämisresurssit ovat niukat eikä aikaa tai rahaa ole käytettävissä. Ulkoista markkinoilta tulevaa painetta ei myöskään ole riittävästi, joten totutut manuaaliset toimintatavat on monessa pk-kuljetusyrityksessä koettu riittäviksi. Logistiikan sähköisten ratkaisujen käyttöönottoon on kuitenkin olemassa kustannustehokkaita vaihtoehtoja, mutta niiden viemisessä pk-kuljetusyritysten tietoon on haasteita. This study examines the cost savings of electronic consignment note compared to the manually-filled consignment note. Also, this study identifies the benefits of electronic data interchange to transport companies as well as challenges and obstacles of implementing logistics ICT solutions. The calculation model of administrative costs is based on the SCM method. Standard Cost Model (SCM) was expanded so that it also covers the costs of electronic consignment note. After this step it is possible to calculate the cost benefits. The transport company can achieve approximently 50 % cost benefits in labor costs when using electronic consignment note instead of manually-filled consignment note. However, the administrative costs of the electronic consignment note produced by ERP system are greater with the small shipment volumes but when volumes increases electronic consignment note becomes cheaper. However, the benefits of digital supply chain are much larger than only operational costs savings. Challenges and obstacles of implementing logistics ICT solutions are mostly related to the attitudes, practices and resources, and there were no significant differences or variation between transportation types. Challenges and obstacles of implementation are emphasized in small and medium-sized transport companies where the lack of resources causes the main problem. Also, there is not enough pressure from the market, so previous practices have been felt to be sufficient in many transport companies. There are many cost-effective alternatives of logistics ICT solutions but these tools have still not reached the small and medium-sized transport companies.