Palvelunhankinta ja palveluntuottajan valintakriteerit
Korjula, Aapo (2017)
Kandidaatintutkielma
Korjula, Aapo
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286288
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286288
Tiivistelmä
Suomessa työtehtävät ovat vähitellen siirtyneet palveluihin. Tästä syystä palveluja joudutaan myös hankkimaan jatkuvasti enemmän. Yritykset haluavat keskittyä omaan erityisosaamiseensa, joten kaikki vähänkään osaamisalueen laitamille jäävät työt kannattaa usein ostaa ulkopuolelta eli ulkoistaa. Tutkielman tavoite on täsmentää palveluhankintoja, palveluprosessia ja palveluntarjoajan valintakriteereitä. Samalla erotetaan käsitteet palveluhankinta tavarahankinta.
Hankintaprosessin yksi tärkeimmistä vaiheista on toimittajan valinta. Tämä yksi päätös saattaa vaikuttaa yritykseen tuhoisasti tai johtaa maineen ja tuloksen kasvuun. Hyvin hankittu palvelu lisää ja täyttää yrityksen omaa laatua ja palvelua. On siis tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mitä ostetaan ja keneltä. Tutkimuksessa on käytetty teoriaosuuden tietolähteenä aikaisempaa kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Empiirinen osuus perustuu haastatteluihin markkinointiviestintäyrityksen henkilöstön kanssa. Tutkielma on laadullinen ja metodina toimintatutkimus.
Hankintatoimi itsessäänkin on vasta vähitellen saanut ansaitsemaansa huomiota. Tuloksena empiriassa näkyi, että yrityksessä ymmärretään hankinnan merkitys ja että kaikki hankinnoissa säästetty raha näkyy tuloksessa. Pelkästään halpaa ei kannata ostaa, koska myös laatu voi tuoda tuottoja yritykselle. Palvelujen merkityksen kasvaessa myös palvelujen hankintaan on erikoistuttava oman toimialan vaatimalla tavalla. Kunkin yrityksen on selvitettävä, mikä on lopputuotteen ja yrityksen laatutason mukaisesti paras hankintametodi. Vaakakupissa ovat hinta ja laatu sekä lisäksi muun muassa toimitusaika ja aiempi asiakkuussuhde.
Lopputuloksena on aika ottaa hankinnat sekä palveluhankinnat aktiivisesti mukaan yrityksen strategiaan ja käytännön toimintaan. Tällä tavoin yrityksen tulos ja asiakastyytyväisyys paranevat. Tärkeitä vaiheita palveluhankinnassa on monia, mutta alihankkijan valinnalla voi olla ratkaiseva merkitys liiketoiminnan kannattavuudelle.
Hankintaprosessin yksi tärkeimmistä vaiheista on toimittajan valinta. Tämä yksi päätös saattaa vaikuttaa yritykseen tuhoisasti tai johtaa maineen ja tuloksen kasvuun. Hyvin hankittu palvelu lisää ja täyttää yrityksen omaa laatua ja palvelua. On siis tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mitä ostetaan ja keneltä. Tutkimuksessa on käytetty teoriaosuuden tietolähteenä aikaisempaa kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Empiirinen osuus perustuu haastatteluihin markkinointiviestintäyrityksen henkilöstön kanssa. Tutkielma on laadullinen ja metodina toimintatutkimus.
Hankintatoimi itsessäänkin on vasta vähitellen saanut ansaitsemaansa huomiota. Tuloksena empiriassa näkyi, että yrityksessä ymmärretään hankinnan merkitys ja että kaikki hankinnoissa säästetty raha näkyy tuloksessa. Pelkästään halpaa ei kannata ostaa, koska myös laatu voi tuoda tuottoja yritykselle. Palvelujen merkityksen kasvaessa myös palvelujen hankintaan on erikoistuttava oman toimialan vaatimalla tavalla. Kunkin yrityksen on selvitettävä, mikä on lopputuotteen ja yrityksen laatutason mukaisesti paras hankintametodi. Vaakakupissa ovat hinta ja laatu sekä lisäksi muun muassa toimitusaika ja aiempi asiakkuussuhde.
Lopputuloksena on aika ottaa hankinnat sekä palveluhankinnat aktiivisesti mukaan yrityksen strategiaan ja käytännön toimintaan. Tällä tavoin yrityksen tulos ja asiakastyytyväisyys paranevat. Tärkeitä vaiheita palveluhankinnassa on monia, mutta alihankkijan valinnalla voi olla ratkaiseva merkitys liiketoiminnan kannattavuudelle.