Vastuullinen toimittajavalinta
Mattila, Sanni (2017)
Kandidaatintutkielma
Mattila, Sanni
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286287
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286287
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee vastuullisuutta toimittajan valinnassa. Tutkimus pyrkii tarkastelemaan yleisimpiä toimittajan valintakriteereitä ja kartoittamaan niiden asemaa suhteessa vastuullisuuteen. Käsitettä pyritään avaamaan hankintatoimen ja toimittajanvalinnan kontekstissa. Lisäksi selvitetään vastuullisuuden merkitystä toimittajan valintaprosessissa.
Työ on laadullinen tutkimus, tapaustutkimus, jonka empiria muodostuu haastattelemalla Keskon vastuullisuusasiantuntijaa. Päätutkimuskysymykseen ”Millainen rooli vastuullisuudella on toimittajavalinnassa?”, saatiin Keskolta vastaukseksi, että sen rooli on merkittävä. Keskon strategian mukaisesti vastuullisuus pyritään huomioimaan sen koko toiminnassa, toimittajan valinnasta alkaen. Vastuullisuus näyttäytyy lisäksi yhtenä merkittävänä toimittajan valintakriteerinä. Toimittajan valinnassa käytetyt perinteiset kriteerit ovat laatu, hinta ja toimitusvarmuus.
Vastuullisuuden käsitettä tarkastellessa huomattiin sen jakautuvan kolmeen käsitteeseen: ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen sekä taloudelliseen vastuuseen. Vastuullisuuden nähtiin Keskolla sopivan yhdeksi toimittajavalintakriteereistä. Tuotteen ja toimittajan tulee täyttää niille asetetut vaatimukset. Toimittajan valintaa tehtäessä kaikkien kriteerien on sulauduttava ratkaisuun. Keskolla myönnetään, että jos vastuullisuus sivuutetaan, tuotteiden hinta laskee usein huomattavasti. Keskon edistyminen vastuullisuusohjelmansa tavoitteissa näyttää olevan hyvällä mallilla. Kuitenkin se voi vielä kehittää tavoitteitaan selkeästi mitattaviin numeerisiin arvoihin sekä kiinnittää huomiota vastuullisuuden trendiin ja kerätä tietoa tuotteiden raaka-aineiden toimitusketjusta alkutuottajista lähtien. This thesis examines responsibility in supplier selection process. The aim of this research is to consider the most frequently used supplier selection criteria and the relation of different criteria and responsibility. The consept of responsibility is discussed in relation to supply management and supplier selection. Furthermore, this thesis aims to uncover the meaning of responsibility in supplier selection process.
This thesis is a qualitative study which consists of a case study. The empirical data was collected by interviewing a corporate responsibility specialist of Kesko. To the main research question,”What is the role of responsibility in supplier selection?”, Kesko answered that its role is significant. According to Kesko’s strategy, responsibility is seen in all actions Kesko takes, also from the very beginning of supplier selection. Furthermore, responsibility is one remarkable part of supplier selection criteria. Traditionally most commonly used supplier selection criteria are quality, cost and reliable delivery.
After examining the consept of responsibility it was noticed to devide into three constructs: environmental responsibility, social responsibility and economical responsibility. Responsibility is one of the main supplier selection criteria in Kesko. The product and the supplier need to be qualified. In supplier selection process, every aspect of the criteria needs to fulfil its role in the process. Kesko admits that if responsibility is ignored, price often declines remarkably. Kesko is making great progress in relation to its responsibility program. Nevertheless, the company can still develop its objectives for more quantitative measures for observation and respond to customer needs more accurately by collecting information of raw materials in products and their supply chain from producers to manufacturers.
Työ on laadullinen tutkimus, tapaustutkimus, jonka empiria muodostuu haastattelemalla Keskon vastuullisuusasiantuntijaa. Päätutkimuskysymykseen ”Millainen rooli vastuullisuudella on toimittajavalinnassa?”, saatiin Keskolta vastaukseksi, että sen rooli on merkittävä. Keskon strategian mukaisesti vastuullisuus pyritään huomioimaan sen koko toiminnassa, toimittajan valinnasta alkaen. Vastuullisuus näyttäytyy lisäksi yhtenä merkittävänä toimittajan valintakriteerinä. Toimittajan valinnassa käytetyt perinteiset kriteerit ovat laatu, hinta ja toimitusvarmuus.
Vastuullisuuden käsitettä tarkastellessa huomattiin sen jakautuvan kolmeen käsitteeseen: ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen sekä taloudelliseen vastuuseen. Vastuullisuuden nähtiin Keskolla sopivan yhdeksi toimittajavalintakriteereistä. Tuotteen ja toimittajan tulee täyttää niille asetetut vaatimukset. Toimittajan valintaa tehtäessä kaikkien kriteerien on sulauduttava ratkaisuun. Keskolla myönnetään, että jos vastuullisuus sivuutetaan, tuotteiden hinta laskee usein huomattavasti. Keskon edistyminen vastuullisuusohjelmansa tavoitteissa näyttää olevan hyvällä mallilla. Kuitenkin se voi vielä kehittää tavoitteitaan selkeästi mitattaviin numeerisiin arvoihin sekä kiinnittää huomiota vastuullisuuden trendiin ja kerätä tietoa tuotteiden raaka-aineiden toimitusketjusta alkutuottajista lähtien.
This thesis is a qualitative study which consists of a case study. The empirical data was collected by interviewing a corporate responsibility specialist of Kesko. To the main research question,”What is the role of responsibility in supplier selection?”, Kesko answered that its role is significant. According to Kesko’s strategy, responsibility is seen in all actions Kesko takes, also from the very beginning of supplier selection. Furthermore, responsibility is one remarkable part of supplier selection criteria. Traditionally most commonly used supplier selection criteria are quality, cost and reliable delivery.
After examining the consept of responsibility it was noticed to devide into three constructs: environmental responsibility, social responsibility and economical responsibility. Responsibility is one of the main supplier selection criteria in Kesko. The product and the supplier need to be qualified. In supplier selection process, every aspect of the criteria needs to fulfil its role in the process. Kesko admits that if responsibility is ignored, price often declines remarkably. Kesko is making great progress in relation to its responsibility program. Nevertheless, the company can still develop its objectives for more quantitative measures for observation and respond to customer needs more accurately by collecting information of raw materials in products and their supply chain from producers to manufacturers.