Tehokkuuden seuranta varastossa ja sen työkalujen kehittäminen
Siukkola, Ida (2017)
Diplomityö
Siukkola, Ida
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704256243
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704256243
Tiivistelmä
Suorituskyvyn mittaaminen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeää yrityksen kilpailukyvyn säilyttämisen kannalta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kohdeyritykselle ohjeistus siitä, miten tulevaan tehokkuudenseurantajärjestelmään tarvittavat numeeriset arvot saadaan laskettua käytössä olevasta varastonhallintajärjestelmästä. Suorituskyvyn mittarit on annettu tutkimukseen yrityksen puolesta.
Teoriaosiossa selvitetään mitä suorituskyvyn mittaamisella tarkoitetaan ja miten Business Intelligenceä voidaan hyödyntää suorituskyvyn mittaamisessa. Empiriaosioon mukaan on valittu viisi asiakkuutta kaikista yrityksen asiakkuuksista, jotka edustavat toimintatapoja mahdollisimman monipuolisesti. Osiossa käydään läpi mukaan valittujen varastointiasiakkuuksien prosessit ja niiden pohjalta miten halutut tehokkuuden arvot saadaan laskettua sekä miten tehokkuutta mitataan tällä hetkellä.
Koska varastonhallintajärjestelmä on identtinen kaikilla asiakkuuksilla, saadaan tehokkuudenseurantajärjestelmään tarvittavat arvot samoista lähteistä. Työssä selvitettiin yksityiskohtaisesti miten prosessien tehokkuudet tulee laskea ottaen huomioon eroavaisuudet asiakkuuksien välillä. Eron eri asiakkuuksien välille muodostaa erilaiset työskentelytavat ja varastonhallintajärjestelmän käyttö. Lisäksi työn lopussa pohditaan tehokkuudenseurantajärjestelmän tulevaisuutta järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Performance measurement is essential in a constantly changing business enviroment to preserve the companys competitiveness. The aim of this study is to create a guidance for target company how to get the numerical values for upcoming performance management system from warehouse management system. Performance indicators have been given to study on behalf of the company.
Theoretical section explains what performance measurement means and how business intelligence can help when measuring performance. In empirical section five different customers were studied. Section contains customers' warehouse processes, how the de-sired values of performance can be calculated as well as how process performance is cal-culated at the moment.
Warehouse management system (WMS) is the same for all the customers and values for performance management tool can be found from identical sources. Studys purpose was to find out the small differences between customers when calculating performance indica-tors. Different working methods and different use of warehouse management system is the reason why there are differences between customers. At the end of the study is dis-cussed the future of performance management after implementation is completed.
Teoriaosiossa selvitetään mitä suorituskyvyn mittaamisella tarkoitetaan ja miten Business Intelligenceä voidaan hyödyntää suorituskyvyn mittaamisessa. Empiriaosioon mukaan on valittu viisi asiakkuutta kaikista yrityksen asiakkuuksista, jotka edustavat toimintatapoja mahdollisimman monipuolisesti. Osiossa käydään läpi mukaan valittujen varastointiasiakkuuksien prosessit ja niiden pohjalta miten halutut tehokkuuden arvot saadaan laskettua sekä miten tehokkuutta mitataan tällä hetkellä.
Koska varastonhallintajärjestelmä on identtinen kaikilla asiakkuuksilla, saadaan tehokkuudenseurantajärjestelmään tarvittavat arvot samoista lähteistä. Työssä selvitettiin yksityiskohtaisesti miten prosessien tehokkuudet tulee laskea ottaen huomioon eroavaisuudet asiakkuuksien välillä. Eron eri asiakkuuksien välille muodostaa erilaiset työskentelytavat ja varastonhallintajärjestelmän käyttö. Lisäksi työn lopussa pohditaan tehokkuudenseurantajärjestelmän tulevaisuutta järjestelmän käyttöönoton jälkeen.
Theoretical section explains what performance measurement means and how business intelligence can help when measuring performance. In empirical section five different customers were studied. Section contains customers' warehouse processes, how the de-sired values of performance can be calculated as well as how process performance is cal-culated at the moment.
Warehouse management system (WMS) is the same for all the customers and values for performance management tool can be found from identical sources. Studys purpose was to find out the small differences between customers when calculating performance indica-tors. Different working methods and different use of warehouse management system is the reason why there are differences between customers. At the end of the study is dis-cussed the future of performance management after implementation is completed.