Word-of-mouth marketing in new online venture Matkakeisari.fi
Laukkanen, Markus (2017)
Kandidaatintutkielma
Laukkanen, Markus
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704246228
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704246228
Tiivistelmä
The purpose of the bachelor’s thesis was to create understanding about how social media can be utilized in order to create word-of-mouth which would lead to increased consumer awareness for new online ventures. The study stems from the practical needs of the case company Matkakeisari.fi, which is a online mobility service that helps people to find and compare the cheapest bus and train tickets in Finland. The study starts off by conducting a literary review; word-of-mouth is studied in depth, while social media and awareness are introduced in a lighter manner. Also, a new theoretical term “new online venture” was coined. Basis on the information collected in the literature review a qualitative empirical research was conducted. The empiric research was conducted by interviewing two users of the new online venture in order to create understanding the current effectiveness of the marketing efforts of the new online venture and to provide direction for the future marketing efforts.
The empiric research revealed, that the new online venture had decent results with the social media efforts and the state of word-of-mouth was promising. However, there were challenges identified which need to be addressed in order to be successful in creating word-of-mouth. Word-of-mouth should be started by creating a strong performance in the area of word-of-mouth foundations. Moreover, indirect and direct word-of-mouth managing methods can be used. Finally, word-of-mouth is important concept in the era of social media, because of the reach and speed which the information can travel both online and also offline. Word-of-mouth can be very powerful tool for marketers, but it is also difficult to manage successfully. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää word-of-mouth-ilmiön luomisessa, joka johtaa parantuneeseen kuluttajatietoisuuteen. Tutkielma juontaa juurensa case-yritys Matkakeisari.fi:n tarpeista, joka on liikkumiseen erikoistunut verkkopalvelu, joka auttaa ihmisiä löytämään ja vertailemaan halvimmat bussi- ja junahinnat Suomessa. Tutkielma alkaa kirjallisuuskatsauksella; word-of-mouth-ilmiötä tutkitaan syvällisesti, kun taas sosiaalista mediaa ja kuluttajatietoisuutta käsitellään kevyemmin. Lisäksi, uusi teoreettinen termi ”uusi verkkoliiketoiminta” luodaan tutkimuksen aikana. Empiirisessä tutkimuksessa haastateltiin kahta uuden verkkoliiketoiminnan asiakasta, jotta pystyttiin rakentamaan käsitys markkinointitoimenpiteiden tehokkuudesta ja tarjotakseen suuntaa tulevaisuuden markkinointitoimenpiteisiin.
Empiirinen tutkimus paljasti hyviä tuloksia uuden liiketoiminnan sosiaalisen median toimenpiteistä ja word-of-mouth-ilmiön nykytila vaikutti lupaavalta. Tutkimus myös paljasti haasteita, jotka case-yrityksen on ratkaistava, jotta he pystyvät luomaan wordof-mouth-ilmiötä onnistuneesti. Word-of-mouth-ilmiön luominen tulisi aloittaa rakentamalla vahva pohja word-of-mouth-perusteiden osalta. Tämän lisäksi, epäsuoria ja suoria word-of-mouth-keinoja voidaan käyttää. Lopuksi, word-of-mouth-ilmiö on tärkeä konsepti sosiaalisen median aikakaudella, koska tiedon kantavuus ja liikkuvuus on nopeaa. Word-of-mouth-ilmiö voi olla todella voimakas työkalu markkinoijille, mutta se on myös vaikeasti hallittava.
The empiric research revealed, that the new online venture had decent results with the social media efforts and the state of word-of-mouth was promising. However, there were challenges identified which need to be addressed in order to be successful in creating word-of-mouth. Word-of-mouth should be started by creating a strong performance in the area of word-of-mouth foundations. Moreover, indirect and direct word-of-mouth managing methods can be used. Finally, word-of-mouth is important concept in the era of social media, because of the reach and speed which the information can travel both online and also offline. Word-of-mouth can be very powerful tool for marketers, but it is also difficult to manage successfully.
Empiirinen tutkimus paljasti hyviä tuloksia uuden liiketoiminnan sosiaalisen median toimenpiteistä ja word-of-mouth-ilmiön nykytila vaikutti lupaavalta. Tutkimus myös paljasti haasteita, jotka case-yrityksen on ratkaistava, jotta he pystyvät luomaan wordof-mouth-ilmiötä onnistuneesti. Word-of-mouth-ilmiön luominen tulisi aloittaa rakentamalla vahva pohja word-of-mouth-perusteiden osalta. Tämän lisäksi, epäsuoria ja suoria word-of-mouth-keinoja voidaan käyttää. Lopuksi, word-of-mouth-ilmiö on tärkeä konsepti sosiaalisen median aikakaudella, koska tiedon kantavuus ja liikkuvuus on nopeaa. Word-of-mouth-ilmiö voi olla todella voimakas työkalu markkinoijille, mutta se on myös vaikeasti hallittava.