Mentoroinnilla tukea yliopisto-opiskelijoiden työelämäorientaatioon
Tanninen, Eveliina (2017)
Pro gradu -tutkielma
Tanninen, Eveliina
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126070
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126070
Tiivistelmä
Työelämäorientaatio on keskeinen käsite suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä, sillä sen on katsottu tukevan ja vauhdittavan onnistunutta siirtymää työelämään. Mentorointi on nähty potentiaalisena menetelmänä työelämäorientaation tukemiseen, mutta sen vaikuttavuutta ei ole vielä tutkittu. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on edistää mentoroinnin vaikuttavuustutkimusta tarkastellen mentorointia työelämäorientaation tukemisen menetelmänä.
Tutkimuksen kohteena on neljä tavoitteiltaan ja osallistujakunnaltaan yhtäläistä, mutta hieman eriaikoihin järjestettyä yliopisto-opiskelijoille suunnattua mentorointiohjelmaa osallistujineen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja aineiston analysointi toteutettiin teoriasidonnaisesti hyödyntäen laadullisia analyysimenetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mentoroinnilla voidaan tukea kokonaisvaltaisesti yliopisto-opiskelijoiden työelämäorientaatiota. Mentoroinnin vaikutuksissa työelämäorientaation ulottuvuuksiin oli kuitenkin eroa. Mentorointi sopii menetelmänä hyvin työelämäorientaation kokonaisvaltaiseen tukemiseen, mutta vaikuttavuus jäi heikoimmaksi työelämätietojen ja -taitojen osa-alueella. Working life orientation is an essential concept in Finnish higher education by supporting and promoting students’ successful transition to working life. Mentoring is considered as a potential method for supporting working life orientation, but the effect of mentoring on the working life orientation has yet to be studied. The aim of this qualitative study is to fill the research gap.
The empirical study is carried out for four university mentoring programs which share the similar goals. The mentoring programs were focused on university students and carried out during different times. The data was collected by using questionnaire and the data was analyzed by using theory-based analyses and qualitative methods.
The results of this study reveal that mentoring can be used to support university students’ comprehensive working life orientation. However, the findings show that the impact of mentoring was different when inspecting the three dimensions of working life orientation. The ability to support the dimension of knowledge and skills in working life was the weakest. All in all, the results indicated that mentoring is a suitable method for supporting working life orientation.
Tutkimuksen kohteena on neljä tavoitteiltaan ja osallistujakunnaltaan yhtäläistä, mutta hieman eriaikoihin järjestettyä yliopisto-opiskelijoille suunnattua mentorointiohjelmaa osallistujineen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja aineiston analysointi toteutettiin teoriasidonnaisesti hyödyntäen laadullisia analyysimenetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mentoroinnilla voidaan tukea kokonaisvaltaisesti yliopisto-opiskelijoiden työelämäorientaatiota. Mentoroinnin vaikutuksissa työelämäorientaation ulottuvuuksiin oli kuitenkin eroa. Mentorointi sopii menetelmänä hyvin työelämäorientaation kokonaisvaltaiseen tukemiseen, mutta vaikuttavuus jäi heikoimmaksi työelämätietojen ja -taitojen osa-alueella.
The empirical study is carried out for four university mentoring programs which share the similar goals. The mentoring programs were focused on university students and carried out during different times. The data was collected by using questionnaire and the data was analyzed by using theory-based analyses and qualitative methods.
The results of this study reveal that mentoring can be used to support university students’ comprehensive working life orientation. However, the findings show that the impact of mentoring was different when inspecting the three dimensions of working life orientation. The ability to support the dimension of knowledge and skills in working life was the weakest. All in all, the results indicated that mentoring is a suitable method for supporting working life orientation.