Työssäoppimisen tukeminen rahoitusalan organisaatiossa digitalisaation muokatessa toimintaympäristöä
Kurtelius, Piia (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kurtelius, Piia
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126066
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126066
Tiivistelmä
Muutos on vallitseva olosuhde digitalisoituvissa organisaatioissa ja on toiminut muutosvoimana toimeksiantajaorganisaatiossa jo vuosia. Muutoksen myötä on tullut ajankohtaiseksi tarkistaa, tukevatko nykyiset välineet oppimista organisaatiossa. Työssäoppimisella tarkoitetaan muutosta yksilön ja yhteisön toiminnassa, tuloksena tehokkaampi ja laadukkaampi työskentely. Oppiminen tapahtuu reflektoiden olemassaolevia sisäisiä malleja ja rakenteita useimmiten tiedostamatta ja työn ohessa. Työssäoppiminen on pääasiassa informaalia.
Työssäoppimisen tukeminen voidaan jakaa kahteen ulottuvuuteen, sosio- kulttuuriseen ja teknis-organisatoriseen. Sosio-kulttuurinen ulottuvuus käsittää organisaatiossa vallitsevan kulttuurin ja sosiaaliset rakenteet, joilla voidaan tukea oppimista organisaatiossa. Teknis-organisatorisella ulottuvuudella tarkoitetaan työn organisoimista oppimista tukevaksi, siellä käytettävää teknologiaa ja konkreettisia oppimisen tukemisen välineitä ja oppimisympäristöjä.
Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena toimeksiantajaorganisaation yhden palvelualueen henkilöstön edustajien näkemyksistä ja kokemuksista työssäoppimisesta ja sen tukemisesta organisaatiossa. Tutkimuksen mukaan organisaation edustajat kantavat itse vastuuta omasta ja kollegoidensa oppimisesta, kokevat työssäoppimisen olevan voimakkaasti sosiaalisessa konseptissa tapahtuvaa ja olevan riippuvaista motivaatiosta.
Tutkimuksen perusteella työssäoppimista voidaan organisaatiossa tukea kiinnittämällä huomiota tiedon liikkumisen ja verkostoitumismahdollisuuksien fasilitointiin, sekä pitkän aikavälin kehittymissuunnitelmien laatimiseen henkilöstölle. Voidaankin todeta, että vaikka sosio-kulttuuriseen työssäoppimisen tukemisen elementit ovat henkilöstön mukaan arvokkaimpia, voidaan niihin vaikuttaa nimenomaan teknis-organisatorisin, konkreettisin keinoin. Continuous change is
enhancing its digital functions. Because of this continuous change, it has become relevant to assess, if the current means to support workplace learning in the organization are sufficient. Workplace learning refers to change and development in ones actions, leading to more efficient and higher quality working. Workplace learning happens by reflecting ones mental models, often subconciously and aside working. Workplace learning is mainly informal.
Supporting workplace learning can be divided into sosio-cultural dimension and technical-organisational dimension. Socio-cultural learning dimension includes organizational culture and social structures, which can enhance learning in the workplace. Technical-organizational dimension refers to organizing of the work, technology, and the tangible tools to support learning.
This is a qualitative study of the organizations one service segments employees experiences and opinions on workplace learning and its supporting in the organization. The study material has been gathered during February 2017, using group interview as a method. Study shows, that the employees hold responsibility of their own and their colleagues learning and see learning as social action. Workplace learning depends also on motivation.
Based on this study, organization can support employees learning by paying attention to supporting knowledge transfer and networking possibilities and creating long-term development plans for the employees. The study states, that the elements of socio-cultural learning dimension are seen the most valuable, but they can be enhanced by technical-organizational tools.
Työssäoppimisen tukeminen voidaan jakaa kahteen ulottuvuuteen, sosio- kulttuuriseen ja teknis-organisatoriseen. Sosio-kulttuurinen ulottuvuus käsittää organisaatiossa vallitsevan kulttuurin ja sosiaaliset rakenteet, joilla voidaan tukea oppimista organisaatiossa. Teknis-organisatorisella ulottuvuudella tarkoitetaan työn organisoimista oppimista tukevaksi, siellä käytettävää teknologiaa ja konkreettisia oppimisen tukemisen välineitä ja oppimisympäristöjä.
Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena toimeksiantajaorganisaation yhden palvelualueen henkilöstön edustajien näkemyksistä ja kokemuksista työssäoppimisesta ja sen tukemisesta organisaatiossa. Tutkimuksen mukaan organisaation edustajat kantavat itse vastuuta omasta ja kollegoidensa oppimisesta, kokevat työssäoppimisen olevan voimakkaasti sosiaalisessa konseptissa tapahtuvaa ja olevan riippuvaista motivaatiosta.
Tutkimuksen perusteella työssäoppimista voidaan organisaatiossa tukea kiinnittämällä huomiota tiedon liikkumisen ja verkostoitumismahdollisuuksien fasilitointiin, sekä pitkän aikavälin kehittymissuunnitelmien laatimiseen henkilöstölle. Voidaankin todeta, että vaikka sosio-kulttuuriseen työssäoppimisen tukemisen elementit ovat henkilöstön mukaan arvokkaimpia, voidaan niihin vaikuttaa nimenomaan teknis-organisatorisin, konkreettisin keinoin.
enhancing its digital functions. Because of this continuous change, it has become relevant to assess, if the current means to support workplace learning in the organization are sufficient. Workplace learning refers to change and development in ones actions, leading to more efficient and higher quality working. Workplace learning happens by reflecting ones mental models, often subconciously and aside working. Workplace learning is mainly informal.
Supporting workplace learning can be divided into sosio-cultural dimension and technical-organisational dimension. Socio-cultural learning dimension includes organizational culture and social structures, which can enhance learning in the workplace. Technical-organizational dimension refers to organizing of the work, technology, and the tangible tools to support learning.
This is a qualitative study of the organizations one service segments employees experiences and opinions on workplace learning and its supporting in the organization. The study material has been gathered during February 2017, using group interview as a method. Study shows, that the employees hold responsibility of their own and their colleagues learning and see learning as social action. Workplace learning depends also on motivation.
Based on this study, organization can support employees learning by paying attention to supporting knowledge transfer and networking possibilities and creating long-term development plans for the employees. The study states, that the elements of socio-cultural learning dimension are seen the most valuable, but they can be enhanced by technical-organizational tools.