The role of live streaming in marketing communications and corporate branding
Keinänen, Katja (2017)
Pro gradu -tutkielma
Keinänen, Katja
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126063
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126063
Tiivistelmä
The goal of this study is to examine the role of live streaming in marketing
communications and corporate branding in Finnish B2B and B2C companies. Even
though studies on new digital marketing communications methods are emerging,
there is a clear need for better understanding on the subject. Especially videos and
live streaming in the content marketing context lack a proper research.
The study is a qualitative case study, which has been carried out through semistructured
interviews for five case companies operating in both B2B and B2C
markets. The study reveals the motives, usage purposes, objectives, benefits and
challenges, and the process of live streaming, which are then reflected on the case
companies’ marketing communications and corporate branding practices and the
earlier literature on the subject. The study reveals that the biggest benefits of live
streaming include authenticity, which allows companies to differentiate and create
brand awareness, and the possibility to reach a wider audience. However, in order
to attract and engage audiences with live streaming companies need to understand
their target groups and create content that resonates with the audience. Tämän työn tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset B2B- ja B2C-yritykset
hyödyntävät livestriimausta osana markkinointiviestintää ja yritysbrändäystä.
Vaikka digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tutkimuskenttä kehittyy
kovaa vauhtia, parempaa tietämystä aiheesta kaivataan edelleen. Erityisesti
videoiden ja livestriimauksen hyödyntäminen osana sisältömarkkinointia on jäänyt
vähäiselle huomiolle.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä eri alalla
toimivaa case-yritystä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään livestriimauksen
motiivit, käyttötarkoitukset, tavoitteet, edut ja haasteet sekä livestriimausprosessi,
ja vertaamaan näitä yritysten markkinointiviestintä- ja brändistrategiaan sekä
aiheesta tehtyihin aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkimustulosten perusteella voidaan
todeta, että livestriimauksen tärkeimmät edut ovat sen autenttisuus, jonka kautta
yritykset voivat erottautua ja luoda bränditietoisuutta, ja mahdollisuus tavoittaa
laajempia yleisöjä. Mielenkiintoinen ja kohderyhmille relevantti sisältö on kuitenkin
avainasemassa yleisön houkuttelemisessa ja osallistamisessa livestriimauksen
kautta.
communications and corporate branding in Finnish B2B and B2C companies. Even
though studies on new digital marketing communications methods are emerging,
there is a clear need for better understanding on the subject. Especially videos and
live streaming in the content marketing context lack a proper research.
The study is a qualitative case study, which has been carried out through semistructured
interviews for five case companies operating in both B2B and B2C
markets. The study reveals the motives, usage purposes, objectives, benefits and
challenges, and the process of live streaming, which are then reflected on the case
companies’ marketing communications and corporate branding practices and the
earlier literature on the subject. The study reveals that the biggest benefits of live
streaming include authenticity, which allows companies to differentiate and create
brand awareness, and the possibility to reach a wider audience. However, in order
to attract and engage audiences with live streaming companies need to understand
their target groups and create content that resonates with the audience.
hyödyntävät livestriimausta osana markkinointiviestintää ja yritysbrändäystä.
Vaikka digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tutkimuskenttä kehittyy
kovaa vauhtia, parempaa tietämystä aiheesta kaivataan edelleen. Erityisesti
videoiden ja livestriimauksen hyödyntäminen osana sisältömarkkinointia on jäänyt
vähäiselle huomiolle.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä eri alalla
toimivaa case-yritystä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään livestriimauksen
motiivit, käyttötarkoitukset, tavoitteet, edut ja haasteet sekä livestriimausprosessi,
ja vertaamaan näitä yritysten markkinointiviestintä- ja brändistrategiaan sekä
aiheesta tehtyihin aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkimustulosten perusteella voidaan
todeta, että livestriimauksen tärkeimmät edut ovat sen autenttisuus, jonka kautta
yritykset voivat erottautua ja luoda bränditietoisuutta, ja mahdollisuus tavoittaa
laajempia yleisöjä. Mielenkiintoinen ja kohderyhmille relevantti sisältö on kuitenkin
avainasemassa yleisön houkuttelemisessa ja osallistamisessa livestriimauksen
kautta.