Toimittajan arviointi ja suorituskyvyn mittaaminen
Pasanen, Niko (2017)
Kandidaatintutkielma
Pasanen, Niko
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126057
Tiivistelmä
Hankintojen rooli yrityksen toiminnassa on kasvanut. Globalisaation seurauksena mahdollisten toimittajien määrä on valtava. Yritykset pyrkivät enenevissä määrin keskittymään omaan ydinosaamiseensa ja jonka seurauksena hankkivat paljon tuotteita ja palveluita. Hankintaprosessin kulmakivenä on toimittajan valinta.
Toimittajan valinnan mahdollistamiseksi toimittajaa on pystyttävä arvioimaan. Arvioinnin jatkuvuus on nähty tärkeäksi toiminnan kehittämisen kannalta. Tämän takia jatkuva toimittajan arviointi ja sen suorituskyvyn mittaaminen on merkittävässä asemassa kilpailukyvyn säilyttämisen kannalta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kriteereitä ja arviointitapoja yritykset käyttävät toimittajaa valittaessa sekä millaisia toimenpiteitä on saadun informaation avulla tehty yrityksen toimittajien kanssa.
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimukseen osallistuneilta yrityksiltä puhelimen välityksellä tehdyillä haastatteluilla. Haastattelut suoritettiin yritysten korkea-arvoisten hankintahenkilöiden kanssa. Tarkoituksena oli saada haastateltavilta avoimia ja kuvailevia vastauksia yrityksen hankinnasta yleisesti ja erityisesti toimittajan arviointiin liittyvistä tekijöistä.
Yritysten käyttämät arviointikriteerit ja menetelmät olivat hyvin kirjallisuuden tukemia. Vastuullisuuden merkitys nykyaikaisilla markkinoilla oli valtava. Yritykset pyrkivät myös aktiivisesti käyttämänä kerättyä informaatiota ja hyötymään siitä muutenkin kuin varmistamaan toiminnan sujuvuus. The role of procurement in companies has increased. As a result of globalization the number of potential suppliers is enormous. Companies try to focus on their core competencies in increasing amounts and as a result purchase a lot of products and services. The cornerstone of the procurement process is choosing the supplier.
To make the choosing of supplier possible you must be able to evaluate the supplier. The continuity of the evaluation off the supplier has been seen important for the ability to develop the operation further. Because of this, the continuing supplier evaluation and performance measurement has an important role in maintaining and developing the competitiveness of the company.
The purpose of this study is to find out what kind of criteria and evaluation methods companies use when choosing their suppliers and what kind of measures have been taken with the suppliers with the help of the information formed through the process.
The data for the study were collected from the participants through interviews conducted by telephone. Interviews were conducted with top-level procurement managers in the company. The aim of the interviews was to get open and descriptive answers about the procurement process of the company in general and, in particular about the factors related to the supplier evaluation.
The evaluation criteria and methodology used by the companies, were well supported by the literature. Responsibility’s role in modern markets were enormous. Companies are also trying to actively use the collected information and benefit from the use of it, rather than just ensure the smooth flow of operations.
Toimittajan valinnan mahdollistamiseksi toimittajaa on pystyttävä arvioimaan. Arvioinnin jatkuvuus on nähty tärkeäksi toiminnan kehittämisen kannalta. Tämän takia jatkuva toimittajan arviointi ja sen suorituskyvyn mittaaminen on merkittävässä asemassa kilpailukyvyn säilyttämisen kannalta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kriteereitä ja arviointitapoja yritykset käyttävät toimittajaa valittaessa sekä millaisia toimenpiteitä on saadun informaation avulla tehty yrityksen toimittajien kanssa.
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimukseen osallistuneilta yrityksiltä puhelimen välityksellä tehdyillä haastatteluilla. Haastattelut suoritettiin yritysten korkea-arvoisten hankintahenkilöiden kanssa. Tarkoituksena oli saada haastateltavilta avoimia ja kuvailevia vastauksia yrityksen hankinnasta yleisesti ja erityisesti toimittajan arviointiin liittyvistä tekijöistä.
Yritysten käyttämät arviointikriteerit ja menetelmät olivat hyvin kirjallisuuden tukemia. Vastuullisuuden merkitys nykyaikaisilla markkinoilla oli valtava. Yritykset pyrkivät myös aktiivisesti käyttämänä kerättyä informaatiota ja hyötymään siitä muutenkin kuin varmistamaan toiminnan sujuvuus.
To make the choosing of supplier possible you must be able to evaluate the supplier. The continuity of the evaluation off the supplier has been seen important for the ability to develop the operation further. Because of this, the continuing supplier evaluation and performance measurement has an important role in maintaining and developing the competitiveness of the company.
The purpose of this study is to find out what kind of criteria and evaluation methods companies use when choosing their suppliers and what kind of measures have been taken with the suppliers with the help of the information formed through the process.
The data for the study were collected from the participants through interviews conducted by telephone. Interviews were conducted with top-level procurement managers in the company. The aim of the interviews was to get open and descriptive answers about the procurement process of the company in general and, in particular about the factors related to the supplier evaluation.
The evaluation criteria and methodology used by the companies, were well supported by the literature. Responsibility’s role in modern markets were enormous. Companies are also trying to actively use the collected information and benefit from the use of it, rather than just ensure the smooth flow of operations.