Finnish SMEs on their path to international markets: the factors affecting the internationalization under scrutiny
Selmani, Nasim (2017)
Pro gradu -tutkielma
Selmani, Nasim
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703285851
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703285851
Tiivistelmä
The study focused on Finnish SMEs that have attended in the International Entrepreneurship Challenge – course held in Lappeenranta University of Technology. All these SMEs have mentioned their willingness to internationalize and this qualitative research’s purpose is to identify the factors affecting the firm’s internationalization.
There are various factors that may affect in SMEs internationalization, and these can be different internationalization approaches, global mindset, internationalization barriers, and many others. The data for this research was gathered by interviewing four selected Finnish SMEs.
The main result of this study is that the resources affect a lot in the firms decisions and actions regarding the internationalization. Also, the owner-managers in SMEs are playing a key role in a firms attempt to internationalize. Tämä työ keskittyy suomalaisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, jotka ovat
osallistuneet kurssille nimeltä International Entrepreneurship Challenge, joka
järjestetään Lappeenrannan Teknillisessä Yliopistossa. Kurssille osallistuneet pienet
ja keskisuuret yritykset ovat ilmaisseet halukkuutensa kansainvälistyä ja tämän
laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa yrityksen kansainvälistymiseen
vaikuttavat tekijät.
Monet tekijät voivat vaikuttaa pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymiseen
ja nämä tekijät voivat olla erilaiset lähestymistavat kansainvälistymiseen, globaali
mielentila, kansainvälistymisen esteet, sekä monet muut. Tämä työn aineisto on
kerätty neljällä haastattelulla, joissa haastateltavina ovat seurannassa olleet
suomalaiset pienet ja keskisuuret yritykset. Lisäksi yrityksen omistajajohtajat toimivat
kriittisessä roolissa, kun yritys on aikeissa kansainvälistyä.
Tämän työn perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että resurssit vaikuttavat paljon
yritysten päätöksiin ja toimintaan, kun edessä on kansainvälistyminen. Lisäksi
yrityksen omistajajohtajat toimivat kriittisessä roolissa, kun yritys aikoo
kansainvälistyä.
There are various factors that may affect in SMEs internationalization, and these can be different internationalization approaches, global mindset, internationalization barriers, and many others. The data for this research was gathered by interviewing four selected Finnish SMEs.
The main result of this study is that the resources affect a lot in the firms decisions and actions regarding the internationalization. Also, the owner-managers in SMEs are playing a key role in a firms attempt to internationalize.
osallistuneet kurssille nimeltä International Entrepreneurship Challenge, joka
järjestetään Lappeenrannan Teknillisessä Yliopistossa. Kurssille osallistuneet pienet
ja keskisuuret yritykset ovat ilmaisseet halukkuutensa kansainvälistyä ja tämän
laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa yrityksen kansainvälistymiseen
vaikuttavat tekijät.
Monet tekijät voivat vaikuttaa pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymiseen
ja nämä tekijät voivat olla erilaiset lähestymistavat kansainvälistymiseen, globaali
mielentila, kansainvälistymisen esteet, sekä monet muut. Tämä työn aineisto on
kerätty neljällä haastattelulla, joissa haastateltavina ovat seurannassa olleet
suomalaiset pienet ja keskisuuret yritykset. Lisäksi yrityksen omistajajohtajat toimivat
kriittisessä roolissa, kun yritys on aikeissa kansainvälistyä.
Tämän työn perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että resurssit vaikuttavat paljon
yritysten päätöksiin ja toimintaan, kun edessä on kansainvälistyminen. Lisäksi
yrityksen omistajajohtajat toimivat kriittisessä roolissa, kun yritys aikoo
kansainvälistyä.