Sidosryhmien merkitys yritysvastuun toteuttamisessa - case Skaala Group Oy
Laitinen, Aino-Maija (2017)
Diplomityö
Laitinen, Aino-Maija
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703162293
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703162293
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tutkia sidosryhmien merkitystä yritysvastuun toteuttamisessa teollisilla markkinoilla. Sidosryhmät tulee integroida yritysvastuun toteuttamiseen, koska yritysvastuu on kestävyyden vapaaehtoista toteuttamista nimenomaan sidosryhmiä varten. Siksi sidosryhmien toiveet ja tarpeet ovat merkittävässä asemassa yritysvastuussa. Halutaan tietää, antaako yritysvastuu yritykselle kilpailuedun muita saman alan yrityksiä vastaan. Yritysvastuun rooli kasvaa jatkuvasti, ja siitä voi tulla tulevaisuudessa mahdollisuuden sijaan velvoite erityisesti paljon kilpailluilla aloilla. Kilpailuetua tutkitaan työssä vertailemalla Suomessa samalla alalla toimivien yritysten ulkoista markkinointia yritysvastuutoiminnoista. Tutkimuksessa on case-yritys, jonka ylintä johtoa sekä toimihenkilöitä on haastateltu. Lisäksi vertailuna on haastateltu case-yrityksen sidosryhmistä asiakkaita sekä toimittajia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastatteluiden avulla halutaan selvittää, ajatellaanko kohdeyrityksen sisällä samalla tavalla kestävyydestä kuin sen sidosryhmissä. Lisäksi työn osana on toteutettu yritysvastuuraportointi. Tuloksena työssä on, että sidosryhmät vaativat kestävyyttä koko toimitusketjulta. Yhteinen arvopohja luo pitkäaikaisia yhteistyökumppanuuksia. Lisäksi vastuullisuus saattaa parantaa yrityksen brändiä. The goal of the work is to examine the role of the stakeholders in the corporate social responsibility (CSR) functions of the company in business-to-business (B2B) markets. A company must integrate its stakeholders into CSR functions because CSR is sustainability functions executed voluntarily for the stakeholders. Therefore, stakeholders’ needs and wishes are a significant matter in the corporate social responsibility. It’s investigated if CSR is a competitive advantage for the company against other companies in the same market. The role of CSR is constantly growing and may become a liability instead of a possibility especially in the much competed markets in the future. The competitive advantage is investigated by comparing companies-of-the-same-field’s external marketing of CSR. There’s a case company in this study. Its top management and the officials are interviewed. As a comparison, the stakeholders of the case company are interviewed. The interviews are semi-structured. It’s studied if the case company management and the stakeholders agree CSR functions. In addition, there’s a corporate social responsibility report included in this study. As a result, the stakeholders insist the responsibility in the whole supply chain. Common values create long-term partnerships in the B2B market. In addition, responsibility may be good for a company’s brand.