Lasten suusta kuulet (aikuisten) totuuden : lasten suusta kuultu aikuisten kertomana Facebookissa
Karjalainen, Sanna-Kaisa (2017-02-24)
Lasten suusta kuulet (aikuisten) totuuden : lasten suusta kuultu aikuisten kertomana Facebookissa
Karjalainen, Sanna-Kaisa
(24.02.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702271872
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702271872
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Olen Pro gradu -tutkielmassani tarkastellut käsitettä ”lasten suusta”. Tutkielma tuo vastauksia siihen, miten ensisijaisesti koomisia piirteitä sisältävät lasten sanomiset ovat olleet aikuisten mielenkiinnon kohteena ennen internetaikaa, ja kuinka ilmiö näyttäytyy nykyhetken sosiaalisessa käyttäytymisessä. Varsinainen tutkimuskenttä rajoittuu yhteen sivustoon yhteisöpalvelu Facebookissa.
Tutkimuskysymykseni rajautuivat ensin selvittämään yleisesti käsitettä ”lasten suusta”, minkä jälkeen oli mahdollista tuoda esiin, kuinka lasten suusta kuultua kerrottiin eteenpäin valitsemallani Facebook -sivustolla. Ennen kaikkea perehdyin vuorovaikutuksellisuuden näyttäytymiseen kyseisellä sivustolla. Näin tuon vastauksia siihen, miten aikuiset synnyttävät tiedostamattaan uudenlaista kertomusperinnettä virtuaaliselle aikakaudelle ominaisessa toimintaympäristössä. Pääkysymysten rinnalle muodostui muutama täydentävä lisäkysymys. Kiinnitin huomiota siihen, mitä verbaalisia keinoja Facebook -sivuston jäsenet käyttävät kertoessaan aiemmin kuulemaansa eteenpäin. Tutkielmassa selviää myös, kuinka huumori ja koomisuus ilmentyvät lasten suusta kuulluista sanomuksista. Lisäksi folkloristisen tieteenteon kannalta merkittävää tässä tutkielmassa oli asettaa vanha perinnelajiluokitus ja uusi avoin lajikäsitys rinnakkain, tuomaan spesifejä näkökulmia ilmiön ”lasten suusta” tarkasteluun.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu useista näkökulmista (mm. kerronnallisuus, huumorin teoreettiset mallit, internet-etnografia). Kaikkein tärkeimmäksi työvälineeksi tutkielmassa nousee Sanna-Kaisa Tanskasen analyysimalli metapragmaattisesta kommentoinnista. Tämän avulla tutkielmasta selviää, millä eri tavoilla vuorovaikutuksellisuus on tutkimallani sivustolla havaittavissa. Lopulta analyysistäni selviää, kuinka juuri tällä sivustolla näyttäytyvät sosiaaliset tilanteet ilmentävät paitsi nykyhetken vuorovaikutuskeinoja, myös aivan erityistä kertomusperinteen muotoa. Lisäksi osoitan, miten käsite ”lasten suusta” ei ole internetaikakauden myötä hävinnyt, vaan itse asiassa muuttanut muotoaan ja kiinnittynyt erityisellä tavalla osaksi nykypäivän kertomusperinnettä.
Tutkielman aiheella olisi hyvät jatkotutkimusmahdollisuudet juuri folkloristisen tieteenteon kentällä. Pro gradu -työtä syvemmin voitaisiin keskittyä mm. siihen, miten internetin tarjoamilla alustoilla tapahtuvat vuorovaikutustilanteet muokkaavat kertomusperinteen muotoja omanlaisikseen.
Tutkimuskysymykseni rajautuivat ensin selvittämään yleisesti käsitettä ”lasten suusta”, minkä jälkeen oli mahdollista tuoda esiin, kuinka lasten suusta kuultua kerrottiin eteenpäin valitsemallani Facebook -sivustolla. Ennen kaikkea perehdyin vuorovaikutuksellisuuden näyttäytymiseen kyseisellä sivustolla. Näin tuon vastauksia siihen, miten aikuiset synnyttävät tiedostamattaan uudenlaista kertomusperinnettä virtuaaliselle aikakaudelle ominaisessa toimintaympäristössä. Pääkysymysten rinnalle muodostui muutama täydentävä lisäkysymys. Kiinnitin huomiota siihen, mitä verbaalisia keinoja Facebook -sivuston jäsenet käyttävät kertoessaan aiemmin kuulemaansa eteenpäin. Tutkielmassa selviää myös, kuinka huumori ja koomisuus ilmentyvät lasten suusta kuulluista sanomuksista. Lisäksi folkloristisen tieteenteon kannalta merkittävää tässä tutkielmassa oli asettaa vanha perinnelajiluokitus ja uusi avoin lajikäsitys rinnakkain, tuomaan spesifejä näkökulmia ilmiön ”lasten suusta” tarkasteluun.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu useista näkökulmista (mm. kerronnallisuus, huumorin teoreettiset mallit, internet-etnografia). Kaikkein tärkeimmäksi työvälineeksi tutkielmassa nousee Sanna-Kaisa Tanskasen analyysimalli metapragmaattisesta kommentoinnista. Tämän avulla tutkielmasta selviää, millä eri tavoilla vuorovaikutuksellisuus on tutkimallani sivustolla havaittavissa. Lopulta analyysistäni selviää, kuinka juuri tällä sivustolla näyttäytyvät sosiaaliset tilanteet ilmentävät paitsi nykyhetken vuorovaikutuskeinoja, myös aivan erityistä kertomusperinteen muotoa. Lisäksi osoitan, miten käsite ”lasten suusta” ei ole internetaikakauden myötä hävinnyt, vaan itse asiassa muuttanut muotoaan ja kiinnittynyt erityisellä tavalla osaksi nykypäivän kertomusperinnettä.
Tutkielman aiheella olisi hyvät jatkotutkimusmahdollisuudet juuri folkloristisen tieteenteon kentällä. Pro gradu -työtä syvemmin voitaisiin keskittyä mm. siihen, miten internetin tarjoamilla alustoilla tapahtuvat vuorovaikutustilanteet muokkaavat kertomusperinteen muotoja omanlaisikseen.