The relationship between corporate social responsibility and earnings management in Finnish listed companies
Härkönen, Hanna (2017)
Pro gradu -tutkielma
Härkönen, Hanna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702201781
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702201781
Tiivistelmä
The quality of reported earnings has gained a lot of interest due to several financial accounting scandals that have shaken this world. This thesis investigates how commitment to corporate social responsibility (CSR) affects the level of earnings manipulation. This investigation is done by using discretionary accruals, sales manipulation and overproduction as proxies for earnings management. This relationship hasn’t been studied in Finland before. Thus, this thesis fills this research gap. The empirical analysis is done by using the 2SLS regression model between CSR and the three manipulation methods. The results showed that the overall relationship between these two is negative, meaning that there’s a lower level of earnings management in companies with higher commitment to CSR. Furthermore, the results showed that the connection is negative with discretionary accruals and overproduction. However, sales manipulation has a positive relationship with stronger commitment to CSR. All together, both accrual-based and real activities manipulation practices showed a negative connection with CSR. Useiden taloudellisten skandaalien johdosta yritysten tilinpäätöstietojen laatu on saanut paljon huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää minkälainen vaikutus sitoutumisella yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan on tuloksenjohtamisen määrään yrityksissä. Tutkimuksessa käytetään jaksotuseriä, myynnin manipulointia ja liikatuotantoa tuloksenjohtamisen määrän hahmottamiseen. Suhdetta ei olla tutkittu suomalaisista yrityksistä aiemmin, joten tämä tutkielma täyttää tämän tutkimusaukon. Empiriisessä tutkimuksessa käytetään kaksivaiheista PNS -menetelmää yhteiskuntavastuun ja tuloksenjohtamisen suhteen selvittämikseksi, käyttäen kaikkia kolmea tuloksenjohtamisen menetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kokonaisuudessaan näiden kahden välillä on negatiivinen yhteys. Yhteiskuntavastuulliset yritykset manipuloivat tulostaan vähemmän. Tulokset ovat negatiiviset, kun jaksotuseriä ja liikatuotantoa käytetään tuloksenjohtamisen mittauksessa. Myynnin manipuloinnin kanssa yhteiskuntavastuulla on positiivinen suhde. Kuitenkin, sekä jaksotuseriin, että myynnin manipulointiin perustuvien menetelmien kokonaisvaltainen suhde yhteiskuntavastuuseen on negatiivinen.