Valmentava johtajuus asiantuntijoiden itsensä johtamisessa
Kujanen, Taina (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kujanen, Taina
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702011403
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702011403
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kuvataan valmentavaa johtajuutta ja itsensä johtamista. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten esimiehet määrittelevät nämä käsitteet sekä sitä, mitä käytännön mahdollisuuksia ja haasteita heillä niiden käyttämisessä on. Tavoitteena on tutkia, miten esimiehet valmentavat asiantuntijoita heidän itsensä johtamisessa.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä ja tapaustutkimuksen kohteena oli Nordea Pankki Suomi Oyj. Aineisto kerättiin haastattelemalla konttorinjohtajia puolistrukturoidulla teemahaastattelulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että valmentava johtajuus käsitteenä on hyvin ymmärretty, mutta itsensä johtaminen ei niinkään. Valmentavasta johtajuudesta on hyötyä sisäisen motivaation vahvistumisessa, joten valmentavaa johtamistapaa kannattaa käyttää asiantuntijaorganisaatioissa. Tutkimus osoittaa, että panostamalla valmentavaan johtajuuteen ja sitä kautta tukemalla asiantuntijoita heidän itsensä johtamiseen, työntekijöiden tyytyväisyydellä ja liiketaloudet tuloksilla on mahdollisuus kasvaa. This study covers coaching leadership, one of the modern means of leadership. The two main themes of the study are coaching leadership and self-leadership. The study examines how managers define these concepts as well as what practical possibilities and challenges exist in their use. The aim is to research how managers coach specialists in self-leadership.
The empirical section was implemented as a qualitative research method and the target of the case study was Nordea Pankki Suomi Oyj. Research material was collected by interviewing branch managers using a semi structured theme interview.
Based on the research it can be stated that coaching leadership is relatively well understood compared to self-leadership. Coaching leadership is beneficial so it should be used in specialist organizations. The study establishes that investing in coaching leadership and using it to support specialists lead themselves will keep employees pleased and results good.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä ja tapaustutkimuksen kohteena oli Nordea Pankki Suomi Oyj. Aineisto kerättiin haastattelemalla konttorinjohtajia puolistrukturoidulla teemahaastattelulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että valmentava johtajuus käsitteenä on hyvin ymmärretty, mutta itsensä johtaminen ei niinkään. Valmentavasta johtajuudesta on hyötyä sisäisen motivaation vahvistumisessa, joten valmentavaa johtamistapaa kannattaa käyttää asiantuntijaorganisaatioissa. Tutkimus osoittaa, että panostamalla valmentavaan johtajuuteen ja sitä kautta tukemalla asiantuntijoita heidän itsensä johtamiseen, työntekijöiden tyytyväisyydellä ja liiketaloudet tuloksilla on mahdollisuus kasvaa.
The empirical section was implemented as a qualitative research method and the target of the case study was Nordea Pankki Suomi Oyj. Research material was collected by interviewing branch managers using a semi structured theme interview.
Based on the research it can be stated that coaching leadership is relatively well understood compared to self-leadership. Coaching leadership is beneficial so it should be used in specialist organizations. The study establishes that investing in coaching leadership and using it to support specialists lead themselves will keep employees pleased and results good.