Valokaariuunin jäähdytyspaneelin kuonatartunnan hitsausliitoksen analysointi
Litmanen, Jesse (2017)
Diplomityö
Litmanen, Jesse
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701261348
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701261348
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tutkimuskohteena oli valokaariuunin jäähdytyspaneelien vauriosyyn selvittäminen. Työn tavoitteena oli selvittää, miksi Ovakon Imatran terästehtaan valokaariuunin jäähdytyspaneelit vaurioituivat lyhyen käytön jälkeen, eivätkä saavuttaneet vaadittua kestoikää. Tavoitteena on ollut luoda laskentamallit, millä pystyttäisiin tulkitsemaan jäähdytyspaneelin käyttäytymistä ja voitaisiin määrittää suurimmat jännityskeskittymät. Kun suurimmat jännityskeskittymät saatiin paikallistettua, voitiin määrittää vaurioitumiselle syy. Kirjallisuustutkimuksessa kerättiin tutkimustuloksia, joiden perusteella voitiin tehdä laskentamallit ja analysoida eri tekijöiden teoreettista vaikutusta rakenteen käyttäytymiseen. Mallien kohdalla tehdyt yksinkertaistamiset olivat tarpeellisia, muutoin mallintaminen menee liian työlääksi. Geometrista yksityiskohtaisempaa tarkastelua suoritettiin alimallissa. Tutkimukseen koottiin kohteeseen soveltuvia vauriomekanismeja ja tutkittiin niihin johtavia syitä, joita verrattiin lähtötietoihin ja laskentaan. FEM-laskennan tulosten tarkastelun jälkeen voitiin rajata vauriomekanismeja pois, mitkä eivät olleet kriittisiä rakenteen kannalta. Lopulta todennäköisimmäksi vaurion aiheuttajaksi tuli sinihauraus. In this master’s thesis purpose was made by structural analyze an electric arc furnace cooling panels. The goal was to find out the Ovako’s Imatra steel factory, why the cooling panels were damaged after short period of use and don’t achieved the required life time. By creating FEM-calculation models to finding out reason for the failure and localize the highest stress concentrations. After finding out the highest stress concentrations could be determined to damage the cause.
A literature review was collected research results which give some background among whom could be made basis of calculation models and understand the theory of the behavior of the structure. Simplifications were necessary when modelled real structure. Because all reality model would have been too hard to model and it would not give extra information. Geometric detail examination was carried out by sub-model. Eventually in this research were finding out critical failure, which based theory, FEM-calculations and initial data.
After FEM-analyze and -results could be determine the failure mechanisms, which were not critical of the structure. In the end failure to the review was a metallurgical view of the conditions of use will feed out failure mechanisms. The most likely cause of failure was blue brittleness.
A literature review was collected research results which give some background among whom could be made basis of calculation models and understand the theory of the behavior of the structure. Simplifications were necessary when modelled real structure. Because all reality model would have been too hard to model and it would not give extra information. Geometric detail examination was carried out by sub-model. Eventually in this research were finding out critical failure, which based theory, FEM-calculations and initial data.
After FEM-analyze and -results could be determine the failure mechanisms, which were not critical of the structure. In the end failure to the review was a metallurgical view of the conditions of use will feed out failure mechanisms. The most likely cause of failure was blue brittleness.