Shared value creation in circular business model: Case Relooping Fashion Initiative
Becker, Essi (2017)
Pro gradu -tutkielma
Becker, Essi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701241295
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701241295
Tiivistelmä
The concepts of shared value creation and circular economy model have prevailed in several fields of research. However, what have not been studied is the potential of circular economy as a sustainable business model to create shared value. Hence, the purpose of this study is to examine the potential of circular business model to simultaneously create value to society and financially lucrative business. In addition to constructing an extensive view of these two concepts, this study aims to gather existing performance measurement practices suitable for shared value creation assessment. The empirical research is conducted as a single case study of a circular business project Relooping Fashion Initiative, by interviewing nine parties of the project. The findings of this study indicate that there is huge potential of creating shared value through implementation of circular economy model. However, the achievement of that potential depends on how the circular model is implemented and how well shared value creation is understood. The study contributes to the existing literature by extending the value proposition of circular economy concept with social sustainability and business context. Additionally, it provides empirical evidence about shared value creation and measurement practices in different sizes and forms of businesses. Jaetun arvonluonnin ja kiertotalouden käsitteet ovat esiintyneet laajalti aiemmassa kirjallisuudessa. Kiertotalousmallin mahdollisuuksia jaetun arvon luomiseen ei kuitenkaan ole tutkittu aiemmin. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia kiertotalouden mallin mahdollisuuksia saavuttaa sekä yhteiskunnallista hyötyä että taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa. Tutkielma pyrkii muodostamaan kokonaisvaltaisen käsityksen näistä kahdesta käsitteestä, sekä selvittämään jaetun arvonluonnin arviointiin soveltuvia mittaus- ja raportointikäytäntöjä. Empiirinen tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena haastattelemalla yhdeksää Relooping Fashion hankkeen osapuolta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kiertotalouden mallilla toteutettu liiketoiminta tarjoaa merkittävää potentiaalia jaetun arvon luomiselle. Toisaalta potentiaalin saavuttaminen riippuu kiertotalous-pohjaisen liiketoiminnan toteutustavasta sekä siitä, miten hyvin jaetun arvonluonnin periaatteet on ymmärretty. Tutkimus avartaa nykyistä kiertotalouden tutkimuskirjallisuutta arvioimalla kiertotalouden mahdollisuuksia yhteiskunnallisen ja liiketoiminnallisen ulottuvuuden kautta. Lisäksi, tutkimus tarjoaa empiiristä näyttöä jaetun arvon luonnista ja arviointikäytännöistä erityyppisten ja -kokoisten yritysten näkökulmasta.