Sijoitusneuvonnan osa-alueiden arvot asiakkaille asiantuntijoiden näkökulmasta
Karuluoto, Teemu (2017)
Kandidaatintutkielma
Karuluoto, Teemu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701241292
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701241292
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee pankkien asiantuntijoiden tarjoamaa sijoitusneuvontaa, joka kohtaa tulevaisuudessa haasteita uusista lainsäädännöistä ja uusilta kilpailijoilta. Tässä työssä tarkastellaan sijoitusneuvonnan osa-alueiden tärkeyttä ja arvoa asiakkaille asiantuntijoiden näkökulmasta. Tarkasteltavat osa-alueet valittiin aikaisempien tutkimusten sekä sijoitusneuvontaan vaikuttavien sijoittamisen perusteiden, sijoittajan psykologian sekä kuluttajan kokeman arvon teorioiden pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää asiakkaille tärkeimmät sijoitusneuvonnan osa-alueet asiantuntijoiden perspektiivistä. Lisäksi tutkimuksen alaongelmina tutkittiin vähiten arvoa muodostavia muuttujia sekä sijoitusneuvontaa käyttävien asiakkaiden taustatietoja ja sijoittajaprofiileja.
Käytetty tutkimusaineisto kerättiin Suomessa toimivan Pankin X sijoitusneuvojilta tutkimusta varten tehdyllä kyselyllä. Kyselyyn vastasi 21 sijoitusasiantuntijaa eri puolilta Suomea. Kysymykset olivat suurimmaksi osaksi monivalintoja tai Likert-asteikollisia kysymyksiä. Useista käsiteltävistä muuttujista johtuen aineiston analysointi toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivisia menetelmiä. Otoskoko oli kuitenkin melko pieni, minkä takia tulosten analysointi suoritettiin kuvailevasti hyödyntämällä vastausten keskilukuja ja -hajontoja.
Tutkimuksen tulosten perusteella asiantuntijat näkivät eniten arvoa muodostaviksi osa-alueiksi sijoitustilanteen, -tavoitteiden ja -horisontin määrittämisen. Lisäksi riskiprofiilin muodostaminen asiakkaalle sekä luonnevalmentaminen koettiin myös erittäin tärkeäksi ja asiakkaille arvoa tuoviksi asioiksi. Sijoitusneuvojat kokivat vähiten arvoa asiakkaille muodostuvan sijoitusten lunastusten suunnittelusta, sijoitusten kustannusten minimoinnista sekä markkinakatsauksista ja -näkemyksistä. Edellä mainittujen muuttujien lisäksi sijoitusneuvojat korostivat asiakkaalle olevan tärkeää luottamus, asiakaslähtöisyys sekä ymmärrettävyys sijoitusneuvonnassa. Tulosten mukaan sijoitusasiakkaat ovat keskimäärin eläkeikää lähestyviä varovaisia sijoittajia, jotka tarvitsevat tukea ja varmuutta sijoitusneuvojalta. Sijoitusneuvonnan arvon muodostumisen ymmärtäminen antaa mahdollisuudet valmistautua tulevaisuuden haasteisiin entistä paremmin sekä mahdollisesti löytää uusia palveltavia kohderyhmiä. This research examines the investment advisory offered by banks’ professionals. In the future, the traditional investment advisory will face challenges from new legislation and from new innovative competitors. This research investigates the components of investment advisory and their value and importance to the customer from the experts’ perspective. The components for this research have been chosen from earlier researches and from the theory of fundamentals of investing, behavioral investing, and customer perceived value. The aim of this research was to find the components which are the most valuable and the most important to the customer from the experts’ point of view.
The data was collected with a survey just for this research from the investment advisors of a Bank X operating in Finland and 21 investment advisors from all over Finland answered the survey. The questions in the survey were mostly multiple choice or Likert-scale questions. Because of the multiple components to be examined, quantitative methods were used to analyse the data. The size of the data was quite small and for that reason in the analysis was used only descriptive methods for example averages and standard deviations.
Based on the results of the research the experts see defining of the investment situation, the goals of investing and the investment horizon as the most valuable components in the investment advisory. Additionally, defining the risk profile of a customer and coaching investing behaviour are also seen as highly important and valuable to the customers. According to the experts the least valuable components are plan-ning withdrawals, minimizing the costs of investing, market overviews and outlooks. The experts also highlighted the importance and the value of trustworthy, customer -oriented and understandable service for the customer. According to the analysed data the average customer of an investment advisor is around 60 years old cautious investor who needs the support and the safety of an investment advisor. Understanding the value structure of investment advisory gives the chance to better prepare for the future challenges.
Käytetty tutkimusaineisto kerättiin Suomessa toimivan Pankin X sijoitusneuvojilta tutkimusta varten tehdyllä kyselyllä. Kyselyyn vastasi 21 sijoitusasiantuntijaa eri puolilta Suomea. Kysymykset olivat suurimmaksi osaksi monivalintoja tai Likert-asteikollisia kysymyksiä. Useista käsiteltävistä muuttujista johtuen aineiston analysointi toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivisia menetelmiä. Otoskoko oli kuitenkin melko pieni, minkä takia tulosten analysointi suoritettiin kuvailevasti hyödyntämällä vastausten keskilukuja ja -hajontoja.
Tutkimuksen tulosten perusteella asiantuntijat näkivät eniten arvoa muodostaviksi osa-alueiksi sijoitustilanteen, -tavoitteiden ja -horisontin määrittämisen. Lisäksi riskiprofiilin muodostaminen asiakkaalle sekä luonnevalmentaminen koettiin myös erittäin tärkeäksi ja asiakkaille arvoa tuoviksi asioiksi. Sijoitusneuvojat kokivat vähiten arvoa asiakkaille muodostuvan sijoitusten lunastusten suunnittelusta, sijoitusten kustannusten minimoinnista sekä markkinakatsauksista ja -näkemyksistä. Edellä mainittujen muuttujien lisäksi sijoitusneuvojat korostivat asiakkaalle olevan tärkeää luottamus, asiakaslähtöisyys sekä ymmärrettävyys sijoitusneuvonnassa. Tulosten mukaan sijoitusasiakkaat ovat keskimäärin eläkeikää lähestyviä varovaisia sijoittajia, jotka tarvitsevat tukea ja varmuutta sijoitusneuvojalta. Sijoitusneuvonnan arvon muodostumisen ymmärtäminen antaa mahdollisuudet valmistautua tulevaisuuden haasteisiin entistä paremmin sekä mahdollisesti löytää uusia palveltavia kohderyhmiä.
The data was collected with a survey just for this research from the investment advisors of a Bank X operating in Finland and 21 investment advisors from all over Finland answered the survey. The questions in the survey were mostly multiple choice or Likert-scale questions. Because of the multiple components to be examined, quantitative methods were used to analyse the data. The size of the data was quite small and for that reason in the analysis was used only descriptive methods for example averages and standard deviations.
Based on the results of the research the experts see defining of the investment situation, the goals of investing and the investment horizon as the most valuable components in the investment advisory. Additionally, defining the risk profile of a customer and coaching investing behaviour are also seen as highly important and valuable to the customers. According to the experts the least valuable components are plan-ning withdrawals, minimizing the costs of investing, market overviews and outlooks. The experts also highlighted the importance and the value of trustworthy, customer -oriented and understandable service for the customer. According to the analysed data the average customer of an investment advisor is around 60 years old cautious investor who needs the support and the safety of an investment advisor. Understanding the value structure of investment advisory gives the chance to better prepare for the future challenges.