Kansalaisvaikuttaminen, e-hallinto ja case Lappeenranta
Lankinen, Jani (2017)
Diplomityö
Lankinen, Jani
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701241283
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701241283
Tiivistelmä
Suomen lain mukaan julkisen vallan tehtävä on edistää kansalaisten mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa itseään koskevaan päätöksentekoon. Työssä selvitetäänkin, miten digitaalista hallintoa on toteutettu Suomessa ja maailmalla. Lisäksi perehdytään Lappeenrannan kaupungin kaupunkikehitykseen ja kuinka siinä on hyödynnetty kansalaisvaikutusta. Työssä myös luodaan pelillistämistä hyödyntävä vaikutusalusta Lappeenrannan tapaustutkimuksen perusteella.
E-hallintoon työssä perehdytään kirjallisuuskatsauksen avulla, joka käsittää digitaalisen hallinnon, kansalaisvaikuttamisen ja pelillistämisen tapaustutkimuksia maailmalta. Lisäksi työssä tutustutaan Suomen valtion sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaan. Tämän jälkeen perehdytään Lappeenrannan kaupungin tilanteeseen kansalaisvaikuttamisen osalta ja luodaan esimerkkikeskustelualustan, jonka avulla kansalaisvaikuttamista voisi parantaa. Keskustelualustaa varten työssä tutustutaan useisiin eri alustavaihtoehtoihin, joista valitaan työssä esitetyt vaatimukset parhaiten täyttävä.
Työn tuloksena saadaan katsaus kansalaisvaikuttamiseen ja siihen suunniteltu esimerkkikeskustelualusta, joka hyödyntää pelillistämistä osallistumisen aktivoimiseksi. According to Finnish law it is responsibility of public authority to further the citizens’ opportunities to participate in social activities and influence the decision making that affects one self. This work will find out how digital governance has been implemented in Finland and around the world. It will also familiarize in Lappeenranta city’s urban development and how it has leveraged civic engagement. There will also be an influencing platform created in accordance with the Lappeenranta case study.
Work will take a look of e-governance in the form of literature review, which consist of digital governance, civic engagement and gamification case studies around the world. Work will also familiarize Finnish government’s digital transaction and democracy enhancement program. After this the work will get acquainted with Lappeenranta city’s case in civic engagement and will create an example platform to improve civic engagement in Lappeenranta. To create a forum platform, there will be several different platforms analyzed, of which the best suited for requirements given in the work, will be picked.
Results of the work will be a review of civic engagement and an example forum platform, which utilizes gamification to enhance participation.
E-hallintoon työssä perehdytään kirjallisuuskatsauksen avulla, joka käsittää digitaalisen hallinnon, kansalaisvaikuttamisen ja pelillistämisen tapaustutkimuksia maailmalta. Lisäksi työssä tutustutaan Suomen valtion sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaan. Tämän jälkeen perehdytään Lappeenrannan kaupungin tilanteeseen kansalaisvaikuttamisen osalta ja luodaan esimerkkikeskustelualustan, jonka avulla kansalaisvaikuttamista voisi parantaa. Keskustelualustaa varten työssä tutustutaan useisiin eri alustavaihtoehtoihin, joista valitaan työssä esitetyt vaatimukset parhaiten täyttävä.
Työn tuloksena saadaan katsaus kansalaisvaikuttamiseen ja siihen suunniteltu esimerkkikeskustelualusta, joka hyödyntää pelillistämistä osallistumisen aktivoimiseksi.
Work will take a look of e-governance in the form of literature review, which consist of digital governance, civic engagement and gamification case studies around the world. Work will also familiarize Finnish government’s digital transaction and democracy enhancement program. After this the work will get acquainted with Lappeenranta city’s case in civic engagement and will create an example platform to improve civic engagement in Lappeenranta. To create a forum platform, there will be several different platforms analyzed, of which the best suited for requirements given in the work, will be picked.
Results of the work will be a review of civic engagement and an example forum platform, which utilizes gamification to enhance participation.