Toimittajasuhteiden muodostaminen ja kehittäminen
Marefat, Shina (2016)
Kandidaatintutkielma
Marefat, Shina
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701201204
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701201204
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten toimittajasuhteita
muodostetaan ja kehitetään. Työ pyrkii antamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisen
näkemyksen toimittajasuhteista ja niiden vaiheista sekä kehittämiskeinoista. Aihe on
tutkimisen arvoinen, sillä toimittajasuhteet ovat tärkeä osa jokaisen organisaation toimintaa
ja niiden avulla on mahdollista vaikuttaa koko organisaation menestykseen. Tutkielmasta
saadut tulokset perustuvat tieteellisistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta muodostuvaan
teoriaosuuteen ja haastattelun avulla koottuun empiriaosuuteen. Aineistonkeruussa on
käytetty haastattelumuotona puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksen mukaan
toimittajasuhteet ovat merkittäviä kilpailuedun lähteitä ja niiden avulla yritykset saavat
muun muassa vähennettyä monia kustannuksia. Toimittajasuhteet kehittyvät tyypillisesti
neljän eri vaiheen kautta. Ensimmäisessä vaiheessa on osoitettu olevan tärkeää löytää
toimittajia, joiden kanssa yritykset haluavat muodostaa suhteita, ja jotka ovat taloudellisesti
kannattavia. Toisessa vaiheessa yritykset käyvät neuvotteluja ja tekevät päätöksen
suhteen aloittamisesta. Kolmannessa vaiheessa yritykset alkavat useasti tilata tuotteita.
Viimeisessä vaiheessa yritykset saavuttavat suhteessa vakaan tilaan. Keinoja suhteiden
kehittämiseen mietitään siinä vaiheessa, kun yritykset ovat sitoutuneita toisen yrityksen
kanssa. Tutkimus on osoittanut, että luottamuksella, sitoutumisella, tiedonjakamisella ja
kommunikaatiolla on myönteinen vaikutus suhteiden kehittämiseen ja näitä voidaan
käyttää keinoina suhteiden tehostamisessa. Kommunikaation ja tiedon jakamisen on
todettu olevan parhaimpia keinoja toimittajasuhteiden kehittämiseen. Näiden ohella myös
toisen osapuolen huomioon ottaminen, aktiivisuus sekä riskin jakaminen nousivat tärkeiksi
keinoiksi suhteiden kehittämisessä. The purpose of this bachelor’s thesis is to examine how supplier relationships are built and
how they can be developed. It also aims to give a comprehensive view of supplier
relationships and the different stages in the supplier relationships as well as introduce the
ways for developing them. It is a subject worth examining, because supplier relationships
are an important part of every organization's operations and they can potentially influence
the success of the entire organization. The results of the thesis are based on scientific
studies and literature that form the theoretical part. Empirical study is conducted by
interviewing one case company, with a semi-structured interview. According to the
research, supplier relationships are a significant source of competitive advantage and
enable companies to, among other things, reduce costs. Supplier relationships are
typically developed through four different stages. In the first stage it is important to find
suppliers with which companies want to build relationships, and which are economically
viable. In the second stage, companies are engaged in discussions and decide whether or
not they want to start a relationship. In the third stage, companies start to order products
on many occasions. In the final stage companies will reach a steady and mature state in
their relationship. The companies consider different ways for developing their relationships
when they are committed to another company. The research shows that trust,
commitment, information sharing and communication have a positive effect on the
development of relations and these can be used as a means of enhancing relations.
Communication and information sharing have been found to be the best means to develop
supplier relationships. Apart from these, taking into account the other side, activeness and
risk sharing are also important ways to further develop supplier relationships.
muodostetaan ja kehitetään. Työ pyrkii antamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisen
näkemyksen toimittajasuhteista ja niiden vaiheista sekä kehittämiskeinoista. Aihe on
tutkimisen arvoinen, sillä toimittajasuhteet ovat tärkeä osa jokaisen organisaation toimintaa
ja niiden avulla on mahdollista vaikuttaa koko organisaation menestykseen. Tutkielmasta
saadut tulokset perustuvat tieteellisistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta muodostuvaan
teoriaosuuteen ja haastattelun avulla koottuun empiriaosuuteen. Aineistonkeruussa on
käytetty haastattelumuotona puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksen mukaan
toimittajasuhteet ovat merkittäviä kilpailuedun lähteitä ja niiden avulla yritykset saavat
muun muassa vähennettyä monia kustannuksia. Toimittajasuhteet kehittyvät tyypillisesti
neljän eri vaiheen kautta. Ensimmäisessä vaiheessa on osoitettu olevan tärkeää löytää
toimittajia, joiden kanssa yritykset haluavat muodostaa suhteita, ja jotka ovat taloudellisesti
kannattavia. Toisessa vaiheessa yritykset käyvät neuvotteluja ja tekevät päätöksen
suhteen aloittamisesta. Kolmannessa vaiheessa yritykset alkavat useasti tilata tuotteita.
Viimeisessä vaiheessa yritykset saavuttavat suhteessa vakaan tilaan. Keinoja suhteiden
kehittämiseen mietitään siinä vaiheessa, kun yritykset ovat sitoutuneita toisen yrityksen
kanssa. Tutkimus on osoittanut, että luottamuksella, sitoutumisella, tiedonjakamisella ja
kommunikaatiolla on myönteinen vaikutus suhteiden kehittämiseen ja näitä voidaan
käyttää keinoina suhteiden tehostamisessa. Kommunikaation ja tiedon jakamisen on
todettu olevan parhaimpia keinoja toimittajasuhteiden kehittämiseen. Näiden ohella myös
toisen osapuolen huomioon ottaminen, aktiivisuus sekä riskin jakaminen nousivat tärkeiksi
keinoiksi suhteiden kehittämisessä.
how they can be developed. It also aims to give a comprehensive view of supplier
relationships and the different stages in the supplier relationships as well as introduce the
ways for developing them. It is a subject worth examining, because supplier relationships
are an important part of every organization's operations and they can potentially influence
the success of the entire organization. The results of the thesis are based on scientific
studies and literature that form the theoretical part. Empirical study is conducted by
interviewing one case company, with a semi-structured interview. According to the
research, supplier relationships are a significant source of competitive advantage and
enable companies to, among other things, reduce costs. Supplier relationships are
typically developed through four different stages. In the first stage it is important to find
suppliers with which companies want to build relationships, and which are economically
viable. In the second stage, companies are engaged in discussions and decide whether or
not they want to start a relationship. In the third stage, companies start to order products
on many occasions. In the final stage companies will reach a steady and mature state in
their relationship. The companies consider different ways for developing their relationships
when they are committed to another company. The research shows that trust,
commitment, information sharing and communication have a positive effect on the
development of relations and these can be used as a means of enhancing relations.
Communication and information sharing have been found to be the best means to develop
supplier relationships. Apart from these, taking into account the other side, activeness and
risk sharing are also important ways to further develop supplier relationships.