Yksityinen musiikin ostaminen Suomessa 2000-2016
Wallgren, Tapio (2016)
Kandidaatintutkielma
Wallgren, Tapio
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701051070
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701051070
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tutkia musiikin ostamista Suomessa vuosina 2000-2016. Työssä
verrataan äänitteiden myyntitilastoja ja tutkitaan ostettuja fyysisiä musiikkiformaatteja.
Lisäksi käsitellään eri digitaalisen musiikin muotoja ja tutkitaan, mitä muutoksia digitaalisen
musiikin kulutustottumuksissa on ajanjaksolla tapahtunut. Laittomasti ladattavan musiikin
sekä ilmaisen musiikin vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen ovat myös tutkimuksen
kohteina. Tutkimuksessa myös verrataan fyysisen ja digitaalisen musiikin ostamisen
kehittymistä internetin käyttäjämäärien kehittymiseen uuden vuosituhannen aikana. Työ on
luonteeltaan kuvaileva ja vertaileva kvantitatiivinen tutkimus. Empiirisenä aineistona
toimivat Musiikkituottajien (IFPI) äänitemyyntitilastot sekä MarketLinen ja Tilastokeskuksen tilastot internetin käyttäjämäärien kehittymisestä Suomessa.
Tuloksena nähdään, että fyysisten äänitteiden myynti on laskenut huomattavaa vauhtia
2000 -luvun alkuvuosien jälkeen, jolloin äänitemyynti saavutti huippunsa. Pienen
poikkeuksen tekee LP- eli vinyylilevy, joka on kehittynyt nousevan niche marketin
asemaan sen ilmestyttyä uudelleen markkinoille 2000 -luvun puolivälissä. Digitaalinen
musiikkimyynti on myös muuttunut huomattavasti tarkastelujaksolla. Kuluttajat ovat
siirtyneet yksittäisten kappaleiden ja digitaalisten albumien lataamisesta
kuukausimaksullisiin suoratoisto- eli streaming -palveluhin, joista on tullut digitaalisen
musiikin tulonmuodostuksen kannalta hallitseva tuoteryhmä. Myös viimeisen muutaman
vuoden aikana mainosrahoitteinen musiikki on saanut jalansijaa markkinoilla. The purpose of this thesis is to research music purchasing in Finland during the years
2000-2016. Record sales statistics are compared and bought physical music formats
studied. Also different digital music forms are examined and digital music consumer habits
during the timeline inspected. The effects of illegally downloaded music and free music on
the customer are targets of the research as well. In the thesis the development of physical
and digital music purchasing is compared with Internet usage development during the new
millenium. The thesis is a descriptive and comparative quantitative research by nature. As
the empirical data serve the Finnish IFPI record sales statistics and MarketLine's and
Statistics Finland's statistics regarding Internet usage in Finland.
As the result it is seen that the sales of physical records have declined at a significant
pace after the early 2000s when the records sales reached its peak. A small exception is
made by the LP or vinyl which has developed into a position of a rising niche market after
its reappearance in the mid-2000s. Digital music sales have also shifted notably during the
period considered. Consumers have migrated from downloading single tracks and digital
albums to streaming services with a monthly subscription fee. These streaming services
have become the dominant product group regarding digital music business' income
generation. During the last few years ad-supported music has gained a foothold in the
market as well.
verrataan äänitteiden myyntitilastoja ja tutkitaan ostettuja fyysisiä musiikkiformaatteja.
Lisäksi käsitellään eri digitaalisen musiikin muotoja ja tutkitaan, mitä muutoksia digitaalisen
musiikin kulutustottumuksissa on ajanjaksolla tapahtunut. Laittomasti ladattavan musiikin
sekä ilmaisen musiikin vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen ovat myös tutkimuksen
kohteina. Tutkimuksessa myös verrataan fyysisen ja digitaalisen musiikin ostamisen
kehittymistä internetin käyttäjämäärien kehittymiseen uuden vuosituhannen aikana. Työ on
luonteeltaan kuvaileva ja vertaileva kvantitatiivinen tutkimus. Empiirisenä aineistona
toimivat Musiikkituottajien (IFPI) äänitemyyntitilastot sekä MarketLinen ja Tilastokeskuksen tilastot internetin käyttäjämäärien kehittymisestä Suomessa.
Tuloksena nähdään, että fyysisten äänitteiden myynti on laskenut huomattavaa vauhtia
2000 -luvun alkuvuosien jälkeen, jolloin äänitemyynti saavutti huippunsa. Pienen
poikkeuksen tekee LP- eli vinyylilevy, joka on kehittynyt nousevan niche marketin
asemaan sen ilmestyttyä uudelleen markkinoille 2000 -luvun puolivälissä. Digitaalinen
musiikkimyynti on myös muuttunut huomattavasti tarkastelujaksolla. Kuluttajat ovat
siirtyneet yksittäisten kappaleiden ja digitaalisten albumien lataamisesta
kuukausimaksullisiin suoratoisto- eli streaming -palveluhin, joista on tullut digitaalisen
musiikin tulonmuodostuksen kannalta hallitseva tuoteryhmä. Myös viimeisen muutaman
vuoden aikana mainosrahoitteinen musiikki on saanut jalansijaa markkinoilla.
2000-2016. Record sales statistics are compared and bought physical music formats
studied. Also different digital music forms are examined and digital music consumer habits
during the timeline inspected. The effects of illegally downloaded music and free music on
the customer are targets of the research as well. In the thesis the development of physical
and digital music purchasing is compared with Internet usage development during the new
millenium. The thesis is a descriptive and comparative quantitative research by nature. As
the empirical data serve the Finnish IFPI record sales statistics and MarketLine's and
Statistics Finland's statistics regarding Internet usage in Finland.
As the result it is seen that the sales of physical records have declined at a significant
pace after the early 2000s when the records sales reached its peak. A small exception is
made by the LP or vinyl which has developed into a position of a rising niche market after
its reappearance in the mid-2000s. Digital music sales have also shifted notably during the
period considered. Consumers have migrated from downloading single tracks and digital
albums to streaming services with a monthly subscription fee. These streaming services
have become the dominant product group regarding digital music business' income
generation. During the last few years ad-supported music has gained a foothold in the
market as well.