Kokonaisvaltaisen digitaalisen taloushallinnon ohjelman tuottama lisäarvo mikroyrityksille – Case FinDirection
Kourilehto, Kirsti (2016)
Kandidaatintutkielma
Kourilehto, Kirsti
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701021016
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701021016
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä lisäarvoa mikroyritykset saavat kokonais-valtaisesta digitaalisesta taloushallinnon ohjelmasta. Työssä käsitellään syitä talous-hallinnon kokonaisvaltaiselle digitalisoimiselle sekä sen sisältämiä mahdollisia haas-teita asiakasyrityksille. Tutkimuksessa kartoitetaan, miten FinDirectionin asiakasyri-tykset hoitavat tällä hetkellä taloushallinnon prosessejaan, mitkä prosessit on jo digi-talisoitu ja minkälaisia asenteita ja odotuksia heillä on digitaalista taloushallintoa koh-taan. Näiden avulla selvitetään, miten ohjelman tuottama lisäarvo vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja löydetään potentiaalisimpien mikroyritysten ominaispiirteitä.
Aineiston keräysmenetelmänä käytettiin kahdelle asiakasyritykselle sekä yrityksen omistajalle tehtyjä puolistrukturoituja haastatteluita, omistajan kanssa käytyjä keskus-teluita ja valmiita aiheeseen liittyviä raportteja. Teoriassa käydään läpi taloushallin-non prosesseja, ulkoistamista, digitalisointia ja automatisointia. Näiden lisäksi tut-kielmassa käsitellään lisäarvoa ja haasteita, joita syntyy digitaalisesta taloushallinnon ohjelmasta.
Oleellisimpina lisäarvoina ohjelman käyttöönotosta mikroyrityksille löydettiin johtami-sen väline, työtehtävien uudelleenohjaus tuottavampaan työhön, työnteon jousta-vuus, resurssien säästö ja tehokkuus sekä tietojen ja toimintojen kokoaminen sa-maan paikkaan. Esiin nousseita haasteita olivat osaaminen, resurssit ja käyttöönoton vaiva, kustannukset, ohjelman räätälöitävyys ja yhteensopivuus liiketoimintaan sekä digitaalinen luottamus. Informaatioteknologiaa käyttämään tottuneet asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita ohjelmasta ja motivoituneita sen käyttöönottamiseen, tietävät mi-ten hyödyntää reaaliaikaisia raportteja ja omaavat paljon myynti- ja ostolaskuja, ovat potentiaalisimpia asiakkaita ja hyötyvät eniten ohjelman tuomasta lisäarvosta. The aim of this study is to find out what kind of added value micro-enterprises achieve from a comprehensive digital financial program. This study examines the reasons for comprehensive digitization and the challenges it might have for the cus-tomers. This study surveys how the customers of FinDirection are managing their financial processes currently, which processes are already digitized, and what kind of attitudes and expectations they have towards digitized financial management. With these findings the paper examines how the added value generated by the program corresponds to the needs of customers and finds the characteristics of the most po-tential micro-enterprises.
Used data collection method was semi-structured interviews for two customers and the owner of FinDirection, conversations with the owner and earlier reports. The the-ory deals with the financial management processes, outsourcing, digitalization, and automation. In addition to these the examination surveys the added value and chal-lenges that arise from digital financial program for micro-enterprises.
The most relevant added value for micro-enterprises when implementing the program are management tool, redirection of work assignments to productive work, flexibility, savings in resources, efficiency and the collection of information and functions in one place. Emerged challenges were knowledge and skills, resources and the effort of introduction, costs, customization and compatibility of the program, and digital trust. Customers, who are accustomed to using information technology, are interested and motivated to use the program, know how to take advantage of real-time reports and have a lot of sales and purchase invoices are potential customers, and will benefit the most from the added value that the program provides.
Aineiston keräysmenetelmänä käytettiin kahdelle asiakasyritykselle sekä yrityksen omistajalle tehtyjä puolistrukturoituja haastatteluita, omistajan kanssa käytyjä keskus-teluita ja valmiita aiheeseen liittyviä raportteja. Teoriassa käydään läpi taloushallin-non prosesseja, ulkoistamista, digitalisointia ja automatisointia. Näiden lisäksi tut-kielmassa käsitellään lisäarvoa ja haasteita, joita syntyy digitaalisesta taloushallinnon ohjelmasta.
Oleellisimpina lisäarvoina ohjelman käyttöönotosta mikroyrityksille löydettiin johtami-sen väline, työtehtävien uudelleenohjaus tuottavampaan työhön, työnteon jousta-vuus, resurssien säästö ja tehokkuus sekä tietojen ja toimintojen kokoaminen sa-maan paikkaan. Esiin nousseita haasteita olivat osaaminen, resurssit ja käyttöönoton vaiva, kustannukset, ohjelman räätälöitävyys ja yhteensopivuus liiketoimintaan sekä digitaalinen luottamus. Informaatioteknologiaa käyttämään tottuneet asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita ohjelmasta ja motivoituneita sen käyttöönottamiseen, tietävät mi-ten hyödyntää reaaliaikaisia raportteja ja omaavat paljon myynti- ja ostolaskuja, ovat potentiaalisimpia asiakkaita ja hyötyvät eniten ohjelman tuomasta lisäarvosta.
Used data collection method was semi-structured interviews for two customers and the owner of FinDirection, conversations with the owner and earlier reports. The the-ory deals with the financial management processes, outsourcing, digitalization, and automation. In addition to these the examination surveys the added value and chal-lenges that arise from digital financial program for micro-enterprises.
The most relevant added value for micro-enterprises when implementing the program are management tool, redirection of work assignments to productive work, flexibility, savings in resources, efficiency and the collection of information and functions in one place. Emerged challenges were knowledge and skills, resources and the effort of introduction, costs, customization and compatibility of the program, and digital trust. Customers, who are accustomed to using information technology, are interested and motivated to use the program, know how to take advantage of real-time reports and have a lot of sales and purchase invoices are potential customers, and will benefit the most from the added value that the program provides.