Sosiaalisen vastuun strategian toteuttaminen hankintatoimen keinoin tekstiiliteollisuudessa
Hyttinen, Jenni (2016)
Kandidaatintutkielma
Hyttinen, Jenni
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122231675
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122231675
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalisen vastuun strategiaa toteutetaan hankintatoimessa. Tutkielma pyrkii ensinnäkin luomaan yleiskuvan siitä, mitä yritysvastuulla, sosiaalisella vastuulla ja sosiaalisesti vastuullisella hankinnalla tarkoitetaan. Pyrkimyksenä on myös selvittää, mikä on hankintatoimeen rooli niin liiketoiminnan kuin sosiaalisen vastuun toteuttamisen kannalta. Näin ollen voidaan perustella hankintatoimen näkökulman tarpeellisuus. Lisäksi tutkielmassa eritellään, millä hankintatoimen työkaluilla ja käytännöillä sosiaalista vastuuta voidaan edistää. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa esimerkkiyrityksenä toimii suomalainen työ- ja suojavaatteita valmistava Leijona Group Oy. Aineiston keruu toteutetaan kolmen puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla.
Sosiaalisen vastuun strategian toteuttamisen kannalta on ensinnäkin olennaista tunnistaa hankintatoimen keskeinen rooli. Lisäksi sosiaalisen vastuun strategian implementointi hankintatoimessa voidaan nähdä prosessina, joka sisältää sosiaalisen vastuun toteutumista edesauttavia työkaluja ja käytänteitä. Keskeisiä työkaluja sosiaalisen vastuun toteuttamiseksi ovat esimerkiksi Code of Conduct –dokumentti sekä lukuisat kansainväliset ohjeistukset ja standardit, kuten YK:n ja ILO:n ohjeistukset, YK:n Global Compact –aloitteen perusperiaatteet, BSCI-auditointijärjestelmä, SA8000-standardi sekä tekstiiliteollisuuden osalta haitallisten kemikaalien listat. Käytänteiden osalta puolestaan keskiöön nousevat auditointiprosessit, toimittajien seuranta sekä omien sosiaaliseen vastuuseen liittyvien prosessien hallinta.
Sosiaalisen vastuun strategian toteuttamisen kannalta on ensinnäkin olennaista tunnistaa hankintatoimen keskeinen rooli. Lisäksi sosiaalisen vastuun strategian implementointi hankintatoimessa voidaan nähdä prosessina, joka sisältää sosiaalisen vastuun toteutumista edesauttavia työkaluja ja käytänteitä. Keskeisiä työkaluja sosiaalisen vastuun toteuttamiseksi ovat esimerkiksi Code of Conduct –dokumentti sekä lukuisat kansainväliset ohjeistukset ja standardit, kuten YK:n ja ILO:n ohjeistukset, YK:n Global Compact –aloitteen perusperiaatteet, BSCI-auditointijärjestelmä, SA8000-standardi sekä tekstiiliteollisuuden osalta haitallisten kemikaalien listat. Käytänteiden osalta puolestaan keskiöön nousevat auditointiprosessit, toimittajien seuranta sekä omien sosiaaliseen vastuuseen liittyvien prosessien hallinta.