Suorituskyvyn mittaaminen teollisuudessa ja palveluliiketoiminnassa
Kovalainen, Janne; Översti, Kimi (2016)
Kandidaatintutkielma
Kovalainen, Janne
Översti, Kimi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122031629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122031629
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tutkia suorituskyvyn mittaamista teollisuudessa ja palveluliiketoiminnassa. Teorian pohjalta luodaan esimerkit eri teollisuuden ja palveluliiketoiminnan toimialoille sopivista mittauskohteista ja niiden mittareista.
Kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työssä käytettyjen tietojen ja tulosten lähteenä on käytetty alan kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita.
Työn tuloksena havaittiin teollisuuden ja palveluliiketoiminnan olennaisimmiksi eroiksi niiden tuotteiden luonne sekä asiakkaat. Tästä syystä teollisuuden ja palveluliiketoiminnan yrityksissä tulisi keskittyä eri mittauskohteisiin. Teollisuudessa huomio mittauskohteissa painottuu erityisesti työn ja pääoman tuottavuuteen sekä tuotteiden tasalaatuisuuteen, kun taas palveluliiketoiminnassa lähes kaikki mittaaminen pohjautuu asiakkaan kokemaan laatuun.
Sekä yrityksille että kuluttajille massatuotteita tuottavilla teollisuusyrityksillä suorituskyvyn mittaamisessa tärkeimmäksi osoittautuu tuottavuuden ja tuotteiden tasalaatuisuuden mittaaminen. Asiakaskohtaista suunnittelua vaativilla teollisuusyrityksillä tärkeämmäksi nousevat joustavuus sekä kustannusten seuraaminen johtuen yksilöllisistä ja pitkäkestoisista tuotantoprosesseista. Palveluliiketoiminnan toimialoilla tärkeimmät mittauskohteet ovat laatu, tuottavuus sekä kilpailukyky. Toimialojen välillä erot ilmenevät lähinnä asiakaskokemukseen vaikuttavien tekijöiden, kilpailutekijöiden sekä tuottavuutta määrittävien osa-alueiden osalta.
Kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työssä käytettyjen tietojen ja tulosten lähteenä on käytetty alan kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita.
Työn tuloksena havaittiin teollisuuden ja palveluliiketoiminnan olennaisimmiksi eroiksi niiden tuotteiden luonne sekä asiakkaat. Tästä syystä teollisuuden ja palveluliiketoiminnan yrityksissä tulisi keskittyä eri mittauskohteisiin. Teollisuudessa huomio mittauskohteissa painottuu erityisesti työn ja pääoman tuottavuuteen sekä tuotteiden tasalaatuisuuteen, kun taas palveluliiketoiminnassa lähes kaikki mittaaminen pohjautuu asiakkaan kokemaan laatuun.
Sekä yrityksille että kuluttajille massatuotteita tuottavilla teollisuusyrityksillä suorituskyvyn mittaamisessa tärkeimmäksi osoittautuu tuottavuuden ja tuotteiden tasalaatuisuuden mittaaminen. Asiakaskohtaista suunnittelua vaativilla teollisuusyrityksillä tärkeämmäksi nousevat joustavuus sekä kustannusten seuraaminen johtuen yksilöllisistä ja pitkäkestoisista tuotantoprosesseista. Palveluliiketoiminnan toimialoilla tärkeimmät mittauskohteet ovat laatu, tuottavuus sekä kilpailukyky. Toimialojen välillä erot ilmenevät lähinnä asiakaskokemukseen vaikuttavien tekijöiden, kilpailutekijöiden sekä tuottavuutta määrittävien osa-alueiden osalta.