Pelikonsolialan yritysten suomenkielisen sosiaalisen median markkinointiviestinnän erot
Pitkänen, Pasi (2016)
Kandidaatintutkielma
Pitkänen, Pasi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122031617
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122031617
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee pelikonsolialan yritysten suomenkielisen sosiaalisen median markkinointiviestinnän eroja. Työssä tutkitaan PlayStationin ja Xboxin suomenkielisten Twitter ja Facebook-kanavien markkinointiviestintää. Tutkimuksessa rajataan pois sosiaalisessa mediassa tapahtuva maksullinen eli sponsoroitu mainonta. Tavoitteena tutkimuksella on luoda uutta dataa sosiaalisen median markkinointiviestinnästä pelikonsolialalla.
Teoriaosiossa käsitellään tutkimukselle keskeistä kirjallisuutta, jonka avulla työn empiiriselle osiolle luodaan pohjaa. Tutkimus tehdään laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusstrategiana työssä käytetään tapaustutkimusta. Analyysi toteutetaan luokittelemalla sosiaalisesta mediasta kerättyä dataa sisällönanalyysin keinoin.
PlayStationin ja Xboxin suomenkielisten sosiaalisen median kanavien markkinointiviestinnästä ilmenee eroja niin viestimisen aktiivisuuden kuin viestinnän sisällön osalta. Xboxin viestintä on sosiaalisessa mediassa aktiivisempaa kuin PlayStationin. Viestinnän sisältö Xboxilla on sekä informatiivista että viihteellistä, kun vastaavasti PlayStationin viestintä on lähinnä informoivaa. Tutkimuksesta selviää myös kanavakohtaisia eroja yritysten sosiaalisen median markkinointiviestinnässä.
Tavoitteena tutkimuksella on luoda pohjaa uudelle tutkimukselle sosiaalisen median markkinointiviestinnästä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä muuhun sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiviestintään, sillä tutkimus tapahtui analysoimalla kahta saman toimialan yritystä sosiaalisessa mediassa. Tutkimustuloksien yleistämiseksi vaadittaisiin laajempaa tutkimusta aihepiiristä, milloin tutkimuksen
tuloksetkin olisivat luotettavimpia. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia eri sosiaalisen median kanavien kuten Instagramin kautta sekä mittaamalla yritysten harjoittaman sosiaalisen median markkinointiviestinnän tuloksia.
Teoriaosiossa käsitellään tutkimukselle keskeistä kirjallisuutta, jonka avulla työn empiiriselle osiolle luodaan pohjaa. Tutkimus tehdään laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusstrategiana työssä käytetään tapaustutkimusta. Analyysi toteutetaan luokittelemalla sosiaalisesta mediasta kerättyä dataa sisällönanalyysin keinoin.
PlayStationin ja Xboxin suomenkielisten sosiaalisen median kanavien markkinointiviestinnästä ilmenee eroja niin viestimisen aktiivisuuden kuin viestinnän sisällön osalta. Xboxin viestintä on sosiaalisessa mediassa aktiivisempaa kuin PlayStationin. Viestinnän sisältö Xboxilla on sekä informatiivista että viihteellistä, kun vastaavasti PlayStationin viestintä on lähinnä informoivaa. Tutkimuksesta selviää myös kanavakohtaisia eroja yritysten sosiaalisen median markkinointiviestinnässä.
Tavoitteena tutkimuksella on luoda pohjaa uudelle tutkimukselle sosiaalisen median markkinointiviestinnästä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä muuhun sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiviestintään, sillä tutkimus tapahtui analysoimalla kahta saman toimialan yritystä sosiaalisessa mediassa. Tutkimustuloksien yleistämiseksi vaadittaisiin laajempaa tutkimusta aihepiiristä, milloin tutkimuksen
tuloksetkin olisivat luotettavimpia. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia eri sosiaalisen median kanavien kuten Instagramin kautta sekä mittaamalla yritysten harjoittaman sosiaalisen median markkinointiviestinnän tuloksia.