Cross-border acquisition - Case Poland
Auvinen, Markus (2016)
Diplomityö
Auvinen, Markus
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122031616
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016122031616
Tiivistelmä
This Master’s Thesis is conducted for HUB logistics Oy, a Finnish logistics service provider. The Thesis focuses on an acquisition of a Polish company that ended up failing. Through the lessons learned from the acquisition process and theoretical framework, an understanding on the factors that affect acquisition failure, is formed.
HUB was seeking new growth from abroad to implement the company’s growth strategy. Acquisitions are an effective way for internationalization. Poland was chosen as a target country because it is an ideal location for a logistics business. Growth potential is great in the developing markets but the risks are also greater. Cultural differences and lack of experience contribute to many failed cross-border acquisitions.
Allocating the necessary resources and time increases the chances of successful acquisition. Missing know-how and local knowledge can be acquired by hiring local experts or external consultants. Post-merger integration is the most important part of any acquisition since it is the phase where new company synergies are realized. Tämä diplomityö on toteutettu HUB logistics Finland Oy:lle, joka on suomalainen logistiikkapalveluiden tarjoaja. Työ keskittyy epäonnistuneeseen yritysostoon Puolassa. Yrityskauppaprosessista opitut läksyt ja teoreettinen viitekehys yhdessä muodostavat kokonaiskuvan tekijöistä, jotka johtavat kansainvälisten yrityskauppojen epäonnistumiseen.
HUB etsi uutta kasvua ulkomailta toteuttaakseen kasvustrategiaansa. Yrityskaupat ovat tehokas keino kansainvälistymiseen. Puola valikoitui kohdemaaksi, koska sillä on ihanteellinen maantieteellinen sijainti logistisesti. Kasvupotentiaali kehittyvillä markkinoilla on suuri, mutta niin ovat riskitkin. Kulttuurierot ja kokemuksen puute johtavat monien kansainvälisten yrityskauppojen epäonnistumiseen.
Riittävä resurssien ja ajan käyttö lisäävät onnistuneen yrityskaupan todennäköisyyttä. Puuttuva tietotaito ja paikallistuntemus voidaan hankkia palkkaamalla paikallisia ammattilaisia tai ulkopuolisia konsultteja. Yrityskaupan jälkeinen integraatio on minkä tahansa yrityskaupan tärkein vaihe, koska tässä vaiheessa uuden yrityksen synergiaedut realisoidaan.
HUB was seeking new growth from abroad to implement the company’s growth strategy. Acquisitions are an effective way for internationalization. Poland was chosen as a target country because it is an ideal location for a logistics business. Growth potential is great in the developing markets but the risks are also greater. Cultural differences and lack of experience contribute to many failed cross-border acquisitions.
Allocating the necessary resources and time increases the chances of successful acquisition. Missing know-how and local knowledge can be acquired by hiring local experts or external consultants. Post-merger integration is the most important part of any acquisition since it is the phase where new company synergies are realized.
HUB etsi uutta kasvua ulkomailta toteuttaakseen kasvustrategiaansa. Yrityskaupat ovat tehokas keino kansainvälistymiseen. Puola valikoitui kohdemaaksi, koska sillä on ihanteellinen maantieteellinen sijainti logistisesti. Kasvupotentiaali kehittyvillä markkinoilla on suuri, mutta niin ovat riskitkin. Kulttuurierot ja kokemuksen puute johtavat monien kansainvälisten yrityskauppojen epäonnistumiseen.
Riittävä resurssien ja ajan käyttö lisäävät onnistuneen yrityskaupan todennäköisyyttä. Puuttuva tietotaito ja paikallistuntemus voidaan hankkia palkkaamalla paikallisia ammattilaisia tai ulkopuolisia konsultteja. Yrityskaupan jälkeinen integraatio on minkä tahansa yrityskaupan tärkein vaihe, koska tässä vaiheessa uuden yrityksen synergiaedut realisoidaan.